Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
Jag har en v40,2.0 turbo av -98:a års-mod.Lånade ut den till grannens dotter.Hon skulle köra 18mil t.o.r.När hon kom hem sa hon att något behövde smörjas för det var en röd lampa som lyste och hade gjort hela vägen hem(9mil)Började blinka vid rödljus o tomgångsvarv sen lyste den hela tiden.
Jag kollade oljan och den är upp till max och olja och filter är dessutom bytade för 200 mil sen.Startade den och motorn går jämt och tyst och oljelampan tänds efter 30sek.Trampar man till snabbt på gasen så slocknar den i ett par sek.Kan det vara givaren som är kass eller är oljetrycket borta.
Kollade även om det var stopp i oljefällan eller vad det heter genom att ta ut oljestickan och sätta en liten plastpåse över hålet.Den blåstes upp lite sakta och då innebär det att den är full av skit eller?
Tänkte rengöra oljetryckskontakten för och se om det blev skillnad men jag kan inte hitta den och det finns inga bra bilder på Google heller så där tar jag gärna ett tips.
av rid54
En person som inte skulle få låna min bil... Hursom; jag skulle föreslå att du kollar oljetrycket med en manometer, det kan vara fel på tryckkontakten. Om trycket är dåligt på riktigt så vet man ju att man måste börja felsöka den saken. 9 mil helt utan oljetryck låter nästan lite osannolikt att det skulle funka.
av jonnyo
rid54 skrev:En person som inte skulle få låna min bil... Hursom; jag skulle föreslå att du kollar oljetrycket med en manometer, det kan vara fel på tryckkontakten. Om trycket är dåligt på riktigt så vet man ju att man måste börja felsöka den saken. 9 mil helt utan oljetryck låter nästan lite osannolikt att det skulle funka.
Grannen kommer att ersätta om motorn kass.Men som du säger så är det inte sannolikt att den skulle klara så långt utan haveri.Motortemp. verkar vara normal.Jag har beställt.en givare som skall bytas i morgon.
av jonnyo
Verkstan har nu bytt givaren och kollat igenom motorn.Lampan är släckt och motorn går som den skall.Grannens dotter har fått en lektion i instrumentsymboler
av rid54
jonnyo skrev:Verkstan har nu bytt givaren och kollat igenom motorn.Lampan är släckt och motorn går som den skall.Grannens dotter har fått en lektion i instrumentsymboler
:D god praktisk undervisning är aldrig fel! Skönt att det fixade sig.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]