- lör 30 nov 2013, 22:53
V40 -00
Jag har fått problem med låset i bakluckan / bagageluckan.
Det är inte själva "nyckellåset" som är problemet (att låsa / låsa upp bilen går bra).
Utan det är själva låsmekaniken som gör att bakluckan hålls i stängt läge.
Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka det tydligt.
När bilen är olåst och jag trycker in knappen bak så skall ju luckan gå upp.
Det gör den inte, utan den sitter fortfarande fast i låsbeslaget längst ner.
Jag har demonterat insidan av bagageluckan och ser att "stången" som går från låsmekaniken vid själva låset/tryckknappen och till låsbeslaget längst ner (ni som demonterat här vet vad jag pratar om--det är väldigt svårt att uttrycka i ord tycker jag) inte rör sig tillräckligt mycket.
När den får en extra skjuts med handen så öppnas låsmekaniken, men inte annars.
Varför blir det såhär?
Tips på åtgärd?
Svårt att förklara -- men hoppas att någon initierad förstår hur jag menar och kan tipsa mig om åtgärd så att jag kan öppna bagageluckan utifrån...
Jag har fått problem med låset i bakluckan / bagageluckan.
Det är inte själva "nyckellåset" som är problemet (att låsa / låsa upp bilen går bra).
Utan det är själva låsmekaniken som gör att bakluckan hålls i stängt läge.
Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka det tydligt.
När bilen är olåst och jag trycker in knappen bak så skall ju luckan gå upp.
Det gör den inte, utan den sitter fortfarande fast i låsbeslaget längst ner.
Jag har demonterat insidan av bagageluckan och ser att "stången" som går från låsmekaniken vid själva låset/tryckknappen och till låsbeslaget längst ner (ni som demonterat här vet vad jag pratar om--det är väldigt svårt att uttrycka i ord tycker jag) inte rör sig tillräckligt mycket.
När den får en extra skjuts med handen så öppnas låsmekaniken, men inte annars.
Varför blir det såhär?
Tips på åtgärd?
Svårt att förklara -- men hoppas att någon initierad förstår hur jag menar och kan tipsa mig om åtgärd så att jag kan öppna bagageluckan utifrån...