Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
V40 -00

Jag har fått problem med låset i bakluckan / bagageluckan.
Det är inte själva "nyckellåset" som är problemet (att låsa / låsa upp bilen går bra).

Utan det är själva låsmekaniken som gör att bakluckan hålls i stängt läge.

Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka det tydligt.

När bilen är olåst och jag trycker in knappen bak så skall ju luckan gå upp.
Det gör den inte, utan den sitter fortfarande fast i låsbeslaget längst ner.
Jag har demonterat insidan av bagageluckan och ser att "stången" som går från låsmekaniken vid själva låset/tryckknappen och till låsbeslaget längst ner (ni som demonterat här vet vad jag pratar om--det är väldigt svårt att uttrycka i ord tycker jag) inte rör sig tillräckligt mycket.
När den får en extra skjuts med handen så öppnas låsmekaniken, men inte annars.

Varför blir det såhär?
Tips på åtgärd?

Svårt att förklara -- men hoppas att någon initierad förstår hur jag menar och kan tipsa mig om åtgärd så att jag kan öppna bagageluckan utifrån...
Användarvisningsbild
av V40sport
Jag tror att du måste smörja in länkaget i lucköppnarmekanismen. (passande begrepp i Adventstider) Det är ett utsatt område, i aktern på bilen. Mycket smuts o fukt som tränger in och ställer till det. Speciellt när bilen har rullat uppåt 10-12 år.

:!: Vad man dock inte ska göra är att överanvända krypsprayer av typen 5-56 etc. Sprayens verksamma beståndsdelar löser upp befintligt fett och med tiden står man utan smörjande och skyddande fettlager. Många begår den lilla synden att de sprayar WD-40 etc direkt in i låset...
Inte bra. I själva nyckelhålet ska man endast använda artiklar som är avsedda för ändamålet. Från fabriken är dessutom bilens låskistor infettade och klara. Man kan komplettera med att då och då pyscha in något grafitbaserat preparat. Finns ett flertal och man finner dem nästintill var som helst: Macken, reservdels och tillbehörsboden eller hos låssmeden.

Jag hade anledning att riva i bakluckan eftersom jag bytte bakljusramp härom året. Då fick sig länkaget i lucköppningen en översyn och kompletterande rundsmörning. En dutt temperaturbeständigt fett på länkarna gjorde susen.

Idag använder vi ju sällan nyckeln utan en knapptryckning på dosan öppnar dörrar och luckor. Centrallås är egentligen ett fördärv och mest ett uttryck för vår moderna bekvämlighet. Alla lås mår bra av att, rent mekaniskt, motioneras av en nyckel emellanåt.
av 780xlt
BUMPar denna tråd.

I samma ärende så har jag fått problem...igen...
Denna bilen får nog tyvärr snart ha gjort sitt.

Jag får inte upp bakluckan alls nu.
Hur "Nödöppnar" man den inifrån?

Problematiken är inte själva låset som sådant.
Problematiken är "frigöringsmekaniken". När jag trycker in tryckknappen på bakluckan så går den in 0,5-1 cm. Sedan bom stopp.
Jag har tryckt hårt.
Inget händer.
Det känns precis som att den vertikala stången inne i bakluckan inte lyckas trycka ner "kroken" som håller fast luckan i chassit.

Tips?
Tänkte krypa in i utrymmet via baksätet och skruva av insidan av luckan för att trycka på. Men är det inte skruvar på undersidan också?

Snart lägga att lägga ut annons om reservdelsbil... ;-(
av benka1
780xlt skrev:BUMPar denna tråd.

I samma ärende så har jag fått problem...igen...
Denna bilen får nog tyvärr snart ha gjort sitt.

Jag får inte upp bakluckan alls nu.
Hur "Nödöppnar" man den inifrån?

Problematiken är inte själva låset som sådant.
Problematiken är "frigöringsmekaniken". När jag trycker in tryckknappen på bakluckan så går den in 0,5-1 cm. Sedan bom stopp.
Jag har tryckt hårt.
Inget händer.
Det känns precis som att den vertikala stången inne i bakluckan inte lyckas trycka ner "kroken" som håller fast luckan i chassit.

Tips?
Tänkte krypa in i utrymmet via baksätet och skruva av insidan av luckan för att trycka på. Men är det inte skruvar på undersidan också?

Snart lägga att lägga ut annons om reservdelsbil... ;-(
Lika bra det jävla shitbilar enligt mig,har aldrig kostat på nån bil så mycket som min-enda andledningen att jag behåller den ett tag till är
att den är så gått som rostfri!
av svda
Tvä stjärnskruvar i plastfördjupningen, sedan är det bara att dra inåt om luckan är stängd. Det sitter fyra clips i överkant och tre eller fyra i nederkant. Men det sitter inga clips. på luckans kanter, så det är som sagt bara att dra.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]