Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Hej!
Skriver här åt en bekant som inte är så haj på bilar..
Han har en Volvo S40 T4 -2003, trimmad med ett chip från Itsfun och sen ett simons 2,5" halvsats och ett K&N insatsfilter.
Tror kamremmen är bytt ganska nyligen. Service vet jag inte riktigt hur den har skötts.

Problemet då..
Motorlampan lyser, men bilen går som vanligt och det finns inga felkoder ?:-/
Han hade in den på en verkstad som enligt honom kopplade upp med Volvos Vida/Dice. Verkstaden sa att det finns ingen felkod o det bara va släcka lampan och köra vidare o se om den tänds igen.

Nu har den börjat att lysa igen..
Användarvisningsbild
av stooges
Har stött på två st med liknande symptom nyligen.
klipp upp kabelhöljet som går till tändspolarna en bit och kontrollera skicket på gröna och röda kablarna.
Verkar som att det efter 15års användande lätt blir skador på dessa, på med krympslang och vips så slocknade motorlampan på dessa.
Ska tilläggas att dessa bilar hade lite störande småryck för sig. Den ena byttes det en H......S massa delar på men motorlampan slocknade inte förrän dessa kablar blev åtgärdade.
Användarvisningsbild
av Flebbe
Jag får ta en koll på det. Pratade precis med honom o fråga om bilen har gått illa nånting, o den hade bluddrat o ryckt lite förut innan, men nu gick den som vanligt. Ska ta min felkodsläsare o koppla in nån dag o se om jag får upp något. Ska absolut kolla kablarna!
av benka1
Är höljet dåligt=dåligt motstånd/kortis så blir det en felkod direkt.Interemittent ignition eller dylikt så avancerat är ecu,n o lamdan
ihop tror jag?
Och den skulle aldrig gå på alla 4 burkar pga av misständning då!
Användarvisningsbild
av stooges
Näpp. Så är det bevisligen inte.
Om det är kortis så ja givetvis, men om det finns skador på den ena ledaren så går inte 100% fram till spolen men bilen tänder ändå.
av Nighttrainman
Flebbe skrev:Hej!
Skriver här åt en bekant som inte är så haj på bilar..
Han har en Volvo S40 T4 -2003, trimmad med ett chip från Itsfun och sen ett simons 2,5" halvsats och ett K&N insatsfilter.
Tror kamremmen är bytt ganska nyligen. Service vet jag inte riktigt hur den har skötts.

Problemet då..
Motorlampan lyser, men bilen går som vanligt och det finns inga felkoder ?:-/
Han hade in den på en verkstad som enligt honom kopplade upp med Volvos Vida/Dice. Verkstaden sa att det finns ingen felkod o det bara va släcka lampan och köra vidare o se om den tänds igen.

Nu har den börjat att lysa igen..
Har samma bil! med samma problem, fick du någon rätsida på det
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]