Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raesmus
Hej allesammans!

Körde bilen en kort sträcka idag, stannade bilen ca 5 minuter innan jag startade den åter och då lös ABS-lampan. Jag körde försiktigt hem bilen utan möjlighet att testa om ABS kickar in, men bromsarna tar bra iallafall. De flesta bromsarna är bytta i vintras (har övertagit bilen så är inte säker). Bilen är körd ca 100-150 mil sedan dess.

Jag är helt ny på bilar, men läste i manualen att om lampan lyser och inte slutar lysa då man stänger motorn och startar den igen ska man titta till bromsvätskan. Sagt och gjort, jag försöker titta till men ser ingen solklar min- och maxnivå så jag torkar av locket och öppnar behållaren. (Jag hoppas iallafall att jag öppnat rätt behållare.)

Då möts jag av följande:

http://imgur.com/a/mxRWK

Bromsvätskan verkar överstiga maxnivån och locket ser till råga på allt intryckt ut. Vad har hänt? Kan detta vara anledningen till att ABS-lampan lyser? Är det farligt att köra så?

Min sambo ska köra till jobb imorgon och är beroende av bilen. Tacksam för snabbt svar.

// Raesmus
av Denzar
Locket är det inget fel på, blir så med trycket, bara dra ut om du vill :lol:
Dock ser den ju lite överfull ut ja. Testa ta ut lite så det hamnar lite över mittstrecket.

Jag hade samma med ABSen, men då hade en kabel gått av, skarva ihop den så var det bra sen. Kolla in i hjulen och kolla om det är någon kabel som är av.

Annars skulle jag säga att det bara är att köra på, dock tänka på att hålla extra avstånd osv.
Användarvisningsbild
av sweddan
Hej

Det är ingen fara alls. Behållaren till bromsvätskan är underdimensionerad på S/V40. Man ska ligga på max, helst över max. Kopplingen går på samma och kommer man under max så finns risken att kopplingen börjar ta dåligt. Den tar in luft då. Det som kan ha hänt är att någon ABS-givare har pajat, eller någon annan del som hör ihop med systemet.

Kolla alla säkringar. Det står i manualen vilka som är till ABS. Även bromsljus hänger ihop så kolla så många säkringar du kan. Hittar du inget där så åkt till närmaste verkstad och be dem läsa ut felkoder på abs-systemet.

Det är ingen fara att köra med bilen eller oroa sig över bromsvätskan eller locket ;) Lycka till!
Användarvisningsbild
av DTJ
Denzar skrev:Locket är det inget fel på, blir så med trycket, bara dra ut om du vill :lol:
Dock ser den ju lite överfull ut ja. Testa ta ut lite så det hamnar lite över mittstrecket.

Jag hade samma med ABSen, men då hade en kabel gått av, skarva ihop den så var det bra sen. Kolla in i hjulen och kolla om det är någon kabel som är av.

Annars skulle jag säga att det bara är att köra på, dock tänka på att hålla extra avstånd osv.
Var kabeln av till en hjulgivare? bara nyfiken
av Denzar
DTJ skrev:
Denzar skrev:Locket är det inget fel på, blir så med trycket, bara dra ut om du vill :lol:

Var kabeln av till en hjulgivare? bara nyfiken
Jajemen! Måste ha småskavt i många år mot hjulet.
Användarvisningsbild
av DTJ
Jag har också haft en lysande ABS-lampa eller egentligen 2 varningslampor, fixade felet idag, kabelbrott någonstans mellan säkringen (40A) och kontakten till ABS-styrdonet.
Drog en ny kabel med säkring så nu funkar det igen :D
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]