Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Igzie
Jag har dålig effekt på kylan. Det kommer kyla, men inte frostig längre.
Jag har 45-50 psi på lågtryck sidan med motor och fläkt avslagen.
Hur går jag vidare? Jag har en flaska legalt kylmedel, och en manometer för lågtryckssidan.
Användarvisningsbild
av vetten
Bra film det där, tur att det finns en massa vänliga människor där ute som vill dela med sej av sin kunskap.
av Igzie
Med varm bil får jag nu 100 psi. Och ingen skillnad om jag startar bilen och körde ac på max.
Kompressorn tycks inte gå igång.
Vad gör man då?
av xxargs
om trycket är rätt mätt så är 100 psi knappt 7 Bar och då borde pressostaten starta igång kompressorn.

men om tex. kylfläkten/AC-fläkten vid kylare har rostat ihop och en äldre AC-system så kan det har gått så mycket ström till fläktmotorn att pressostaten har brunnit sönder då i äldre AC så styre pressostaten både magnetkopplingen på kompressorn och drev AC-fläkten.

med andra ord kolla säkringarna, att AC/kylfläkten kan snurra och snurrar när man har 12 Volt på dess matning och att pressostaten leder ström...

är det en orificesystem så kan du har två pressostater - en på högtrycksidan och en på lågtrycksidan vid receivern att kolla.
av Igzie
Nu har jag studerat mina symptom lite mer. Det blåser varmt eller utetemperatur de första 20min. Därefter funkar det, och kyler skapligt bra. Kompressorn går igång, men först efter 20min körning.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]