Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zorro1981
Hej har en vän 2.0 t årsmodell 99 och jag har tänkt att kolla oljenivån i växellådan.
Och det har varit ett helvete att komma åt oljemålning pluggen så det blir en poligrip tång för att lossa den.
Men min fråga är denna oljan ska väl vara ända upp till så att det riner ut när jag fyller på den och sen är det väl bara att skruva på oljepåfylnings pluggen igen eller har jag fel.
Mvh jimmy
av zorro1981
klacken skrev:Ja,fyll tills det börjar rinna ut.
Men kan jag använda polygrip tång och är det bara att skruva fast oljepluggen sen igen inget annat att tänka på
Mvh jimmy
av benka1
Nämen faan heller den sitter rätt hårt!
Hylsa +spärrskaft kom ej ihåg om det va 17/19 hylsa,drar du den med polygrip sabbar du den :shock:
av klacken
Om pluggen är förstörd?? ovanligt på en växellåda,så hellre svetstång då men bara att skruva ur,fylla,skruva i, inga konstigheter alls.
av zorro1981
benka1 skrev:Nämen faan heller den sitter rätt hårt!
Hylsa +spärrskaft kom ej ihåg om det va 17/19 hylsa,drar du den med polygrip sabbar du den :shock:
Det är 25 mm hylsa men saken är den att påfyllning pluggen sitter på ovansidan av växellådan så jag får på hylsan men sen är det inte plats till något annat så där av en poligrip som sagt pluggen är rätt så stor men det finns ingen plats för mer än hylsan
av zorro1981
klacken skrev:Då är du nog på fel plugg,finns på lådans framkant ungefär i mitten på lådan
Tyvärr inte var i kontakt med Volvo och dom sa att det är 25 mm hylsa ska ta en bild av det sen så kanske det är lättare att se om jag har fel hoppas att jag har det för att det hade varit bra om jag har de lägger upp en bild av hur det ser ut senare så kanske det är lättare att se om jag har fel eller inte
Mvh jimmy
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]