Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raesmus
Hej!

Sökt rundor på detta forumet men tvingades tyvärr registrera mig idag ;)

Jag är världens sämsta mekare/pillare, vill börja med att ha det sagt!

Motorhuven på min S40 -00 vägra gå upp. Jag rycker i spaken inne i bilen men det är bara fjädern som ger motstånd. Jag bestämmer mig för att det bästa sättet utan att slå sönder grillen är att med hjälp av en hylsnyckel och förlängning skruva loss låsmekanismen genom grillen. Jag får loss ena skruven och ska dra ut förlängningen igen. Jag håller handen under hylsan för att fånga den när den lossnar, men missar den. Hylsan studsar någonstans på metall och sedan blir det tyst. Jag hittar inget på marken under och jag har letat ÖVERALLT där jag kan komma åt med handen.

Frågan är: Kan jag köra ett par km till biltema i lugnt tempo, eller är det big no-no när det ligger något i storlek med en 10mm hylsa någonstans i fronten?

Tack på förhand
Hylsan har nog nästan garanterat fastnat på plast skyddet som sitter under bilen i fram. Ganska stor bit som ska skydda från smuts å skit ska åka upp under motorn. Ja du kan åka med den men du ska veta att vips så kan hylsan röra på sig å åka av å studsa på vägen å in i en annan bil... Kan bli mindre kul om det visar sig va en hylsa som kom från din bil :( om de nu kan bevisa det hehe :lol:
av Raesmus
Nightmare89 skrev:Hylsan har nog nästan garanterat fastnat på plast skyddet som sitter under bilen i fram. Ganska stor bit som ska skydda från smuts å skit ska åka upp under motorn. Ja du kan åka med den men du ska veta att vips så kan hylsan röra på sig å åka av å studsa på vägen å in i en annan bil... Kan bli mindre kul om det visar sig va en hylsa som kom från din bil :( om de nu kan bevisa det hehe :lol:
Haha, nej det är klart. Men hur får jag bort det där plastskyddet då ? Går det utan att öppna motorhuven ?
Jag tappar nåt där varje gång jag mekar typ =). För att slippa demontera skyddet brukar ja ta något och banka försiktigt på plastkåpan tills föremålet har åkt bak så långt att det går nå med handen. Testa det om du inte vill böka med att ta ner kåpan.
av Raesmus
julisgranis skrev:Jag tappar nåt där varje gång jag mekar typ =). För att slippa demontera skyddet brukar ja ta något och banka försiktigt på plastkåpan tills föremålet har åkt bak så långt att det går nå med handen. Testa det om du inte vill böka med att ta ner kåpan.
Det ska jag definitivt prova, tack ! :)
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]