Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
#858018
Jag har V40. Årsmodell -00, tillverkad -99.

Jag har problem med ljusvredet som sitter till vänster om ratten, ihop med dimljusknappen och det andra.
Får några år sedan, en riktigt kall vinterdag, så märkte jag hur de fasta "snäppen/lägena" för vredet gick sönder när jag vred på vredet.
Likväl så har det fungerat bra, men jag har fått ha lite känsla för vilket läge vredet står i.

Nu helt plötsligt så har båda halvljusen fram slutat att fungera helt. Jag misstänker vredet som boven i dramat.
Vredet fungerar för parkeringsljus. Helljus fungerar problemfritt.

Jag har haft loss hela elektroniksatsen men kan inte se något tydligt fel.


Så:

-finns det något sätt att mäta på kontaktdonen vid elektroniksatsen att/om det är vredet som är felet?

-Jag har sökt efter detaljen på bildelsbasen, men inget napp. Är de supersvåra att få tag på begagnade?

Alla tips och idéer emottaget tacksamt.
av 780xlt
#861015
Gamla bilar och el... ;-(

Tack vara "rudarmy" så har jag fått bytt hela vredet/konsollsektionen tv om ratten. Tack !
Efter detta byte så fungerar vips båda dimframljusen (bara det vänstra fungerade innan), höger fram orange sidomarkeringsljus fungerar (lyste inte innan) och dessutom så är själva ljusvredet åter igen med de 3 fasta lägena. (sedan dess att det gick sönder så har det varit "vred utan fasta positioner" så man har fått ha lite känsla i vilket läge det skall stå.

Så långt allt väl.

Men...

Halvljuset fungerar inte.
Lamporna är ok.
Ingen ström kommer fram till dem.
Hellljuset fungerar.
Säkringar kontrollerade.

Idé vad det kan vara ?

Jag har försökt mäta spänningarna för att se hur långt på kedjan det finns ström, men blir nte riktigt klok på kabelstammarna.

I Haynes bok, elschemat för detta, anges "pos 87 huvudbelysningsrelä". Var sitter detta rent fysiskt? Jag funderar på om det kan vara denna som inte är frisk.

Som jag ser det så fungerar all belysning, utom halvljus.
Skumt !

Idéer på lösning ?

Naturligtvis så närmar det sig besiktning också...
av svda
#861365
Farsgubben har en V40 1,8 -00
För några år sedan blev det problem med skyltbelysning och positionsljus. Funkade till och från för att till sluta lägga av nästan helt. Efter idogt letande lyckades jag till sist lokalisera felet till ett relä i Central Electronic Module (CEM). Jag använde mig av Volvos kopplingsschema, jag tror inte CEM syns i Haynes. Det finns flera reläer in CEM och jag är nästan säker på att hel och halvljus hade var sitt.

Och jag verkar inte vara ensam med att ha problem med dessa reläer.

http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... t=S%C3%B6k

Jag lyckades inte hitta någon lämplig ersättare till relät utan köpte en beg. CEM till samma modell (V40) och årsmodell för 600 kr.
Jag har kvar den gamla som du hade kunnat få låna att testa med om du bott i närheten av Sth. Detaljnumret är 30859699, en svart låda 10 x 25 x 3 cm med tre stora kontakter på ena långsidan. CEM sitter t.v under ratten. Jag tror att många som har svårfunna problem med ljus och tutor etc har en orsak att finna i CEM. Jag kan inte garantera att CEM är problemet, men det fina i kråksången är att CEM är en elektronisk enhet med felkoder. Med lite tur borde en verkstad kunna läsa ut felkod på vad som spökar med din bil. Hade jag bara fattat att denna möjlighet fanns hade jag sett till att läsa ut felkoder med en gång. Notera att dessa felkoder om de finns måste vara Volvo unika, det duger alltså inte med någon standard scanner från Biltema eller så.

Om du skall byta CEM så leta efter en beg från en så lik bil som möjligt. Om du tar en från S40 så kommer bakrutetorkaren inte att funka utan att du tar dig till Volvo för omprogrammering. Om du behöver programmera om så låt Volvo läsa ut funktionerna ur din gamla CEM och kopiera dessa till den nya. Pss kan du var säker på att allt funkar som förut. Jag klarade mig dock utan omprogrammering, så det blev 600 kr och en väldig massa tid. Vill minnas att Volvo skulle ha 3000 kr för CEM + omprogrammering 600 kr, tillkommer säkert en kostnad för felsökning ovanpå detta.
av 780xlt
#861386
TACK för tipset svda !!!

Jag gav 2 rejäla tillklappningar på plastskyddet under ratten (inte demonterat något) och vips ! Varde ljus !

Återstå att se hur länge det fungerar, men nu vet jag felet iaf.
Skall försöka hitta en ny.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]