Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Denzar skrev:Kommer sakta in med svansen mellan bena!
Spolarna var dåliga, trots att kompisens hade sprickor i båda spolar så gick bilen fint. Hattarna med kablar funka dock fint som jag har.

Tändspolar ska man fan inte köpa kopior av, 2 år höll skruvats spolar. Katastrof.

En fråga, mina kontakter är dåliga som man sätter på spolarna. Plasten som håller stiften har smällt. Kan man ta och kapa såna kablar med kontakt på skroten och skarva lite lätt?
Grattis ,att du hitta felet till slut-borde gå att skarva om inte spänningen i kablarna är känslig ,till lamda sonderna ska man ej
skarva/löda har jag läst fast lite låg volt på dom!
av rudarmy
Nu skriver jag för framtida som söker på spolar, köp original allt annat på tändsidan är lika med problem!!
Jag har ett komplett kitt 2st originalspolar en helt ny i kartong(781kr på Volvo) å en bra beg, kablarna är fräscha, vill ha 600kr + frakt.
Om du är intresserad skicka ett mejl till: [email protected]
Användarvisningsbild
av sweddan
rudarmy skrev:Nu skriver jag för framtida som söker på spolar, köp original allt annat på tändsidan är lika med problem!!
Håller med till 110%!!
av Denzar
Kommer tillbaka igen med 2 svansar mellan benen.
Det kanske inte ens är spolarna som är dåliga, det var dock nåt vitt fett på själva fjädern i spolen på båda som jag tog bort. Har jag aldrig sett förut.
Tändspole fett.jpg
Tändspole fett
Tändspole fett.jpg (1.29 MiB) Visad 235 gånger
Samt att det kan ju ha varit glapp i sladdfan som nu är helt glappig, jag truck in stift var för sig i spolarna. Nu har det funkat bra idag. Blir att fixa sladdarna innan tändspolarna, lite billigare ;)

Ja det var nog jag som gjorde så plasten i kontakterna smällte, man måste alltid tänka steget före.
Jag tyckte det var skit i kontakterna så jag spruta i lite wd40 och skrapa rent.

Meeeen, inte fan tänkte jag på att oljan skulle bli varm och smälta plasten :!: Kanske inte så lätt att tänka på för dom flesta.

Någon som vet med säkerhet om det går att göra en hemmagjord skarv till spolarna? 8) har ingen ström till bilen dock så kan inte löda, har ingen utan på batteri heller om nu det finns ;) Kanske ioförsig går att byta bara kontakten på ett enkelt sätt.

Stort tack för all hjälp , benka1, vetten(som till slut naila den ;), rudarmy och sweddan! Kommer vara stor hjälp för många, förmodligen även mer för mig själv i framtiden :D Lite snyftigt, men det skiter jag i :lol:
av benka1
[quote="Denzar"]Kommer tillbaka igen med 2 svansar mellan benen.
Det kanske inte ens är spolarna som är dåliga, det var dock nåt vitt fett på själva fjädern i spolen på båda som jag tog bort. Har jag aldrig sett förut.
Tändspole fett.jpg
Samt att det kan ju ha varit glapp i sladdfan som nu är helt glappig, jag truck in stift var för sig i spolarna. Nu har det funkat bra idag. Blir att fixa sladdarna innan tändspolarna, lite billigare ;)

Ja det var nog jag som gjorde så plasten i kontakterna smällte, man måste alltid tänka steget före.
Jag tyckte det var skit i kontakterna så jag spruta i lite wd40 och skrapa rent.

Meeeen, inte fan tänkte jag på att oljan skulle bli varm och smälta plasten :!: Kanske inte så lätt att tänka på för dom flesta.

Någon som vet med säkerhet om det går att göra en hemmagjord skarv till spolarna? 8) har ingen ström till bilen dock så kan inte löda, har ingen utan på batteri heller om nu det finns ;) Kanske ioförsig går att byta bara kontakten på ett enkelt sätt.

Stort tack för all hjälp , benka1, vetten(som till slut naila den ;), rudarmy och sweddan! Kommer vara stor hjälp för många, förmodligen även mer för mig själv i framtiden :D Lite snyftigt, men det skiter jag i :lol:[/
Byt kablarna o andvänd bara crc elektonik spray på eldelar-skarva med plintar om du har en sån kabelskotång? http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... rod-p67238 :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Det där vita fettet vid tändspolen är säkert sånt där fett typ vaslin som man brukar ha i kontakter för att förhindra att fukt kommer in och bildar oxid kommer inte på vad det heter nu men det finns att köpa i små tuber hos dom flesta tillbehörsfirmor. Det ska allafall stå mot värme så att det inte smälter och rinner ut.
Kom på vad det heter, Lågtemperaturfett heter det, tror att det är samma som man brukar ha på batteripolerna :-)-)
av Denzar
Jajemen, blir att skarva med hylsa!

Jaha då var det ingen fara då, det ska ju leda? :wink:

Får hoppas att det bara är kontakterna, annars får det bli 2 tändspolar, kör original ändå isåfall :lol:
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]