Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Hej!
Överöser forumet med trådar.....
v40 2003 2.0
Bensinmätaren visar fel värde - den är inte alltid "död", tvärtom - oftast visar den någonting men sällan det riktiga värdet - har nytankat och då kan mätaren visa allt ifrån fullt till halvfullt - tre kvarts tank.
Vad kan detta vara och hur löser jag det?
Som mina trådar bör ge bevis för har jag antagligen en lindrig utvecklingsstörning - så om ni orkar svara, gör så gärna på ett sätt om ni hade gjort för en 4åring.
Och ja, jag vet - jag kan felsöka och bekosta verkstad vilket månne hade varit det bästa men försöka själv kan jag ju göra ialla fall:)
Användarvisningsbild
av sweddan
Det kan vara flottören på soppapumpen i tanken som kärvar/strular. Den ser ut såhär:

Bild

Den som pilarna visar upp och ner på. Vid tankning åker den upp och visar hur mycket bensin man har i tanken.

Under baksätet i mitten finns en rund lucka med 4st skruvar. Lossar man dem och locket så kommer man åt pumpen. Pumpen sitter dragen med en stor mutter av plast. Den knackar man lös med ex en hammare och en träbit. Sen kan man skruva loss den för hand. Samma process vid återmontering. När den är lös så kan man dra upp hela pumpen med armaturen.

Det kan ju även vara glappkontakt. Kolla kablar och kontakter runt pumpen.
av southnorrland
Galet bra svar! Bilder! Precis vad retards som jag behöver
ska ge mig på detta - sista fråga bara - hur om alls märker man att flottören är trasig?
Användarvisningsbild
av sweddan
Det kan ju som "rudarmy" skrev också, vara dålig kontakt på sidan där flottörarmen gnider emot ett kontaktstycke. Dock så är oftast allt väldigt rent och fint då det badar i bensin. Kan ju även vara dåliga kablar däremellan. Var försiktig bara när du tar ur och sätter tillbaka pumpen. Armen är väldigt känslig till flottören.

Felet behöver ju inte sitta där. Det kan ju även vara själva mätaren i instrumentpanelen som spökar eller har dålig kontakt. Eller kablaget på vägen dit. Dock har jag aldrig hört att någon har haft det problemet.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]