Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TonyNygren
Hallå där ja!
Detta är mitt första inlägg här på jagrullar.
Jag har letat och letat i flera dagar, både här och på övriga sidor angående dumpventil på en S40 T4.

Jag har läst att det inte är så bra, och att det inte spelar någon roll.
Jag är själv inte så händig med bilar, men min far är ganska så vass med det här, men han hade ingen aning då han inte har ägt en volvo tidigare.

Min fråga är då:
-Är det möjligt att trycka i en dumpventil?
-Är det bra/dåligt?
-Vilken återförsäljare ska jag helst vända mig till?
-Vilken dump ska jag isåfall trycka i?

Det jag är ute efter är just ljudet, pysljudet.

Åkte med min polare i hans saab och hans nya dumpventil, finns inget bättre ljud.
Och nu vill även jag trycka i en.

Hade verkligen uppskattat svar!
Tack på förhand!

MVH
av hkkla
Du kan göra det men det är inte att rekommendera. Den dump du har är återcirkulerande. Det som pyser ut i atmosfären på en öppen dum pyser istället tillbaka till insuget på din bil. Tar du bort befintlig dump och sätter dit en öppen dump förändras den miljö datorn tror att den har.
Det närmaste är väl ett öppet luftfilter, då ska pysljudet höras men då behöver du kunna leda in kall luft till det öppna luftfiltret annars kommer bilens prestanda försämras av det.
av TonyNygren
Tack för svar!

Trodde att det var så enkelt att jag bara kunde byta dump till vilken som, men det verkar bara försämra bilens prestanda och det vill jag inte göra isåfall.. Får väl kolla efter ny bil som tål sånna här saker då.. :)
av hkkla
Tål och tål, de flesta bilar med turbo har redan en dumpventil. Orginaldumpventilen på bilar är ju anpassad efter orginalmjukvaran i bilen, jag vet inte vilken bil som skulle vara bättre lämpad att ha en eftermarknadsdump utan att göra något med mjukvaran. Det är väl en sak om man bygger om flera komponenter i motorn, mappar om mjukvaran och nånstans däremellan sätter i en eftermarknadsdump om bilen inte redan har en öppen dump.
Känn efter noga, orkar man höra det där ljudet dag ut och dag in varje gång du växlar? Eller är det häftigt i några dagar och sedan vill man hellre att den ska vara tyst?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Dessutom, råkar du ut för nitisk personal på bilprovningen eller ännu värre, en flygande besiktning, så är risken stor för trubbel av stora mått.
av Ruperto
Tja!

Lånar tråden lite då det är av ungefär samma fundering som jag har, som ämnet handlar om.

Jag har en V70 2.4T -00/-01.
Räcker det med att bara byta luftfiltret till ett öppet luftfilter för att få fram pys ljudet. Vill man ha högre pys ljud så ska man väl byta dump också (vad jag har fattat det som). Finns det något speciellt luftfilter som passar till en V70?

Min kompis har en Saab 9000 CSE och till den så fanns det att köpa ett luftfilter som passar hur bra som helst och är anpassad för att kunna byta ut orginal till den. Finns det något liknande till V70?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Läs detta så förstår du varför vi inte ska ha en på våra bilar :wink:
Om det enbart e ljudet som du vill åt sätt dit ett öppet filter då :)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Ruperto skrev:
Nightmare89 skrev:Läs detta så förstår du varför vi inte ska ha en på våra bilar :wink:
Om det enbart e ljudet som du vill åt sätt dit ett öppet filter då :)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Underbar länk! :D ingen dump för min del :D blir ett öppet filter istället :)
Bra val=

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]