Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbokungen
Hej.
Har en S40 T4 -02 (fas2) automat med autotech steg1 chip.

Har sökt runt olika forum och letar svar, fler verkar ha/haft samma alt liknande problem som jag men ingen som verkar komma fram till nått direkt fel. Problemet är att tomgången när bilen är varm (körd några mil) vandrar och orsakar tjuvstopp ibland samt så tänds motorlampan. Har kollat felkod och får P0107 och P0171. Bilen går för "bra" för övrigt utan ryckningar, ibland verkar det dock som den hoppar in i någon form av "safety mode" då den bara laddar 0.4bar.. Stänger man av bilen o startar igen så laddar den som den ska (1.3bar).. Kan detta härledas till tomgångsproblemet?
Kan väl tillägga att när bilen är nystartad o "kall" så är tomgång bra. Jag har rengjort spjällhuset, bytt mapsensorn och även bytt tomgångsmotorn. Men till mitt förtret så vill inte felet försvinna. Va kan man ge sig på att kolla härnäst? Känns sådär att lämna in den på felsökning på Volvo.
Väldigt tacksam för råd.
Trevlig kväll på er.

Mvh Håkan
av rudarmy
Kollat över tänddelarna?
Funkar tempsensorerna?
Prova även att koppla ur lmm när motorn beter sig konstigt, blir det nnågon skillnad el är det lika?
av jonasumea
På en tidigare v40 hade jag liknande problem. Om jag minns rätt så var det ena lamdasensorn som var slut. Vid provmätning av den visade den inget fel men felkoderna varnade för att bilen gick med för fet bensin blandning.

Är bilen svårstartad efter att den tjuvdött när den blivit varm?
av Turbokungen
Hej, nej den är inte svårstartad efter den har stannat. Hoppar igång direkt. Jvla mysko fel..Tänddelar har ja inte kollat över än, får kolla det, men eftersom den går som den ska utan misständningar när man kör så undrar ja om de kan ha med saken å göra. Men ska kika på det.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!