Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoJG
är det någon låsring eller liknande man måste ta bort vid demontering av drivknut
eller går det bar sätta avdragare och dra av?
Användarvisningsbild
av Hasse53
För att svara på din fråga måste du ange vilken motor och växellåda du har, helst även modellår. Sen är det yttre eller inre knut och vilken sida?
av volvoJG
Hasse53 skrev:För att svara på din fråga måste du ange vilken motor och växellåda du har, helst även modellår. Sen är det yttre eller inre knut och vilken sida?

är en v40 2,0 manuell växellåda.
är yttre knut fram på förarsidan.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Du har 2.0 utan turbo, således är växellådan av typ M5P. Enligt Haynes handbok skall drivaxeln demonteras för att byta yttre drivknut. I ditt fall är det vänster drivaxel, som innebär att man får tappa ur växellådsoljan. Sen blir det ett otal moment. Jag råder dej att köpa/låna(på biblotek) Haynes handbok så du kan sätta in dej i jobbet. Troligtvis går det åt en avdragare för att pressa den yttre drivknuten ur hjulhubben, då splines kan vara limmade på äldre bilar. I Haynes beskrivning lossas spindelled från hjulspindel vilket innebär stor risk att spindelled sabbas. På min turbo tog jag ut fjäderben+länkarm+drivaxel i ett paket och jobbade vidare på garagegolvet. Innebär som plus att camberinställning bibehålles.
av julisgranis
Jag har för mig att haynes rekommenderar att ta av drivaxeln på i princip alla bilmärken. Jag tar aldrig av den när jag byter drivknut, det går oftast lossa lite spindelleder så själva hjulhuset går att böja ut eller liknande. Drivknuten brukar alltid ha någon typ av låsring mot drivaxeln. Det ser du när du demonterar damasken.

Fast var väldigt noga med att drivaxel inte får vinklas speciellt mycket, så fäst den i "rakt" läge med ett snöre. Vinklar du den för mycket kan kulorna hoppa ut från den inre, så då måste du demontera hela axel och den inre ändå.
av volvoJG
tack för era synpunkter.
ta ur axel ur hub m.m har jag gjort tidigare så det känner jag till hur det fungerar.
var mest hur knuten fungerar men gör du säger julisgranis tar en koll när jag öppnat damasken.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!