Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wolverine
Går det att trimma en "standard"-motor till t.ex min v40 2.0 trots att jag saknar turbo? Utan att riva den i molekyler och trimma hos typ dhalbäck? =)

Letat efter trimchip och liknande men det enda jag hittar är sportavgassystem och liknande.

Mvh

Tobbe
Användarvisningsbild
av Ramon
Efter lite sökning hittade jag en intressant sak, en s.k. Effektbox som ställer in förhållandet mellan luft/bränsle-blandningen till det optimala, vilket alltså oftast inte är fallet på bilarna original. Dessa fungerar även på sugmotorer, dvs. Motorer utan turbo. Beroende på vilken box man väljer, företaget säljer tre slags boxar, så ökas bilens prestanda med upp till 20hk och 30Nm, siffror enligt företaget själva! Beroende på vilken box man väljer, så kostar det mellan 1500-2500kr, vilket ju kan vara värt. Dessvärre står det ej vilka bilmdeller boxarna passar, de passar de flesta bilar, men det står på hemsidan att man skall ringa och fråga... Sidan är följande: http://effektbox.info.se/

Jag säger inte att det inte finns chiptrim till V40 sugmotorer, men det är inte så vanligt, sen så brukar chiptrim till sugmotorer vara relativt dyra med tanke på den lilla prestandan chipet lyckas pressa ur motorn... Så billigare trim till sugmotorer är som du nämner sportavgassystem, effektivast om man byter hela vägen, inte bara halvsats. Bra märken är Simons och Ferrita. Sedan så kan man byta till öppet luftfilter även kallat "OpenAir". Efter byte till ett sådant känner man en viss skillnad, varierar från bil till bil, dock ingen "wow-upplevelse". Enligt tillverkarna av sådana luftfiltrar skall de även sänka bränsleförbrukningen, men verkligheten brukar ofta bevisa det motsatta... Men motorn låter mycket sportigare med ett OpenAir-filter.

Som du säger så kostar det mycket pengar och det krävs större ingrepp att få en riktig "wow-upplevelse" i en sugmotor, såsom byta kamaxlar, vevaxel, stakar, spridare, kolvar, ventiler, plana topplock, borra... men sportavgas och sportluftfilter kostar ju inte så väldans mycket och det höjer ju ändå prestandan i viss grad, effektboxen jag nämner i början verkar också högintressant, känner dock inte till någon som har en sådan...
av Wolverine
Hejsan!

Det fanns box tillochmed till min bil, värsta boxen de har ger mig tjugo hästar till, inte illa pinkat för en sugmotor =)

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag mailade dom, och det fanns till våran 940 med! Han skrev tillbaka att folk som tyckte bilen gick perfekt innan de monterat deras effektbox, tycker bilen gick ännu bättre efteråt... Vidare så frågade jag honom ifall boxarna inte förkortar livslängden på motorn, för våran har gått cirkus 29600mil och går helt perfekt.... Han svarade att boxarna inte gjorde det, för motorn är inte så optimerad som den kan vara original, det finns alltså kraft som man inte utnyttjar!

Vissa dagar kan ju motorn verka slö, typ när det är väldigt varmt ute och den kan verka pigg när det är kallt ute och vice versa... Detta bryr sig inte bilens ECU (styrenheten, själva datorn) om, men dras effektboxar kompenserar detta så det blir optimalt... Vidare så fragade jag angående bränsleförbrukningen, ifall den verkligen sjunker i verkligheten också? För det sägs ju att den ska sjunka med OpenAir-filter med, men det brukar den inte göra.... Men han svarade ärligt att folk som köpt effektbox från dom inte känt av någon större minskning i början i alla fall, för köparna tyckte att det var roligt att gasa nu!

Hehe, a jag tycker dessa boxar verkar högintressanta, inte ens deras värsta kostar så mycket, de är ju mycket billigare än att chiptrimma! Och de verkar vara lovande. Du Wolverine, ifall du köper någon box, så kan du väl skriva hur det blev?!
av Wolverine
Hejsan!

Ja beroende på om jag behåller min v40 efter reparationen eller inte så beställer jag nog en box...

men till saken hör det att jag hittat på företaget som säljer boxarna i usa via ebay.....samma företag denna kille köper dem igenom, och inklusive frakt kostar de under trehundra kronor att få hit dem =)

Tänkvärt?

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]