Efter lite sökning hittade jag en intressant sak, en s.k. Effektbox som ställer in förhållandet mellan luft/bränsle-blandningen till det optimala, vilket alltså oftast inte är fallet på bilarna original. Dessa fungerar även på sugmotorer, dvs. Motorer utan turbo. Beroende på vilken box man väljer, företaget säljer tre slags boxar, så ökas bilens prestanda med upp till 20hk och 30Nm, siffror enligt företaget själva! Beroende på vilken box man väljer, så kostar det mellan 1500-2500kr, vilket ju kan vara värt. Dessvärre står det ej vilka bilmdeller boxarna passar, de passar de flesta bilar, men det står på hemsidan att man skall ringa och fråga... Sidan är följande:
http://effektbox.info.se/
Jag säger inte att det inte finns chiptrim till V40 sugmotorer, men det är inte så vanligt, sen så brukar chiptrim till sugmotorer vara relativt dyra med tanke på den lilla prestandan chipet lyckas pressa ur motorn... Så billigare trim till sugmotorer är som du nämner sportavgassystem, effektivast om man byter hela vägen, inte bara halvsats. Bra märken är Simons och Ferrita. Sedan så kan man byta till öppet luftfilter även kallat "OpenAir". Efter byte till ett sådant känner man en viss skillnad, varierar från bil till bil, dock ingen "wow-upplevelse". Enligt tillverkarna av sådana luftfiltrar skall de även sänka bränsleförbrukningen, men verkligheten brukar ofta bevisa det motsatta... Men motorn låter mycket sportigare med ett OpenAir-filter.
Som du säger så kostar det mycket pengar och det krävs större ingrepp att få en riktig "wow-upplevelse" i en sugmotor, såsom byta kamaxlar, vevaxel, stakar, spridare, kolvar, ventiler, plana topplock, borra... men sportavgas och sportluftfilter kostar ju inte så väldans mycket och det höjer ju ändå prestandan i viss grad, effektboxen jag nämner i början verkar också högintressant, känner dock inte till någon som har en sådan...