Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Butchertwin
Tja har ett problem
bilen startar inte har kollat batteriet och det är det inge fel på .
Har testat starta bilen med startgas och då går den igång typ 1sek har även hällt ner k-sprit men inget händer. En polare jag snackade med sa att jag skulle lyssna efter ett sittande ljud vid pumpen men hör inget alls ...Har haft bilen i 4 månader typ och har aldrig haft problem att starta den förut men igår valde bilen att inte starta . Ibland när jag är ute och kör börjar bilen att rycka och när den gör det brukar jag hålla ner kopplingen och då varvar den upp helt av sig själv till typ 3000 varv . Kan det ha något med bensinpumpen att göra?? Tack för alla eventuella svar
av benka1
Du hör om pumpen går då du vrider om nyckel n till tändningen ett dovt ljud ska det va från pumpen inget tjut!
Under gång hör man den ej inifrån cupen o det borde bli en fel kod om motorn går för magert?
Alltså då den gick-lättast att se det är att plocka upp ett tändstift vit =mager blandning,ljusbrun rätt blandning!
av benka1
Butchertwin skrev:Hör inget innefrån cupen . Har rivit upp halva baksätet med för å höra den bättre.. Men den låter inte .. Så tycker du att jag ska kolla stiften först eller?
Nä kolla pumpen först förmodligen den som är kass!
av Mopar440
Butchertwin skrev:Hör inget innefrån cupen . Har rivit upp halva baksätet med för å höra den bättre.. Men den låter inte .. Så tycker du att jag ska kolla stiften först eller?
Pumpan ska snurra någon sekund när du vridar nycklan ock det hörs. Prova slå et par gångar på toppen av pumpen/tanken ock sen vrid på nycklan igen, så kanske den snurrar lite igen. Om ingen händar måste du mäta på pumpen om den får ström als / kolla säkringen, men jag gissar på pumpen då jag har haft samma problem flera gångar..............bytte sen till Walbro :D
av Butchertwin
Letade rätt på pumpen drog ut strömkabeln och satte i den igen och efter det så startade den och man hörde tydligt att den började pumpa .. Hur konstigt som helst.. Men nu funkar den igen!:)
Användarvisningsbild
av vetten
Butchertwin skrev:Letade rätt på pumpen drog ut strömkabeln och satte i den igen och efter det så startade den och man hörde tydligt att den började pumpa .. Hur konstigt som helst.. Men nu funkar den igen!:)
Antagligen har du oxid i kontaktstycket och när du drog isär och satte ihop kontakten igen så skrapades lite av oxiden bort och du fick kontakt igen. Satsa på en ordentlig rengöring med riktig elektroniksprej och sätt ihop igen så funkar det nog ett tag till.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]