- tor 24 okt 2013, 22:55
#799048
Lösning för att själv släcka servicelampan även på V40 av tidigare årsmodell än 00
Har letat länge på nätet för en metod att släcka servicelampan på min V40 1,8i (GDI). Bilen är en tidig 99:a (tillverkad i januari) och enligt den information jag hittat skulle man vara tvungen att koppla upp sig med dator eller något slags serviceinstrument för att släcka servicelampan men detta stämmer inte.
Jag provade med alla möjliga varianter av att hålla inne trippmätaren samtidigt som jag vred på tändingen från läge 0 till läge 1 och vidare till läge 2. Enligt vissa skulle man måsta ändra tändningsläge inom ett visst antal sekunder och enligt andra skulle man måsta släppa trippmätaren efter visst antal sekunder men jag hittade en egen metod som fungerade för mig.
Jag höll alla dörrar stängda och vred direkt upp tändningen till läge 2. Därefter tryckte jag in nollställningen av trippmätaren i ca 10 sek varefter en signal hördes och servicelampan började blinka. Jag släppte då trippmätaren och vred av tändningen. Sedan slog jag på tändningen igen och startade bilen och simsalabim så slocknade servicelampan efter ett par sekunder precis som den skall göra när bilen är nyservad.
Man skall alltså INTE hålla inne trippmätaren medan man slår på tändningen utan tvärtom, slå på tändningen direkt till läge 2 så att halvljusen tänds och därefter trycker man in trippmätaren.
Har sett på diverse forum att många verkar ha haft problem med detta men detta fungerade för mig så jag hoppas det kan komma någon annan till nytta också. :)
Har letat länge på nätet för en metod att släcka servicelampan på min V40 1,8i (GDI). Bilen är en tidig 99:a (tillverkad i januari) och enligt den information jag hittat skulle man vara tvungen att koppla upp sig med dator eller något slags serviceinstrument för att släcka servicelampan men detta stämmer inte.
Jag provade med alla möjliga varianter av att hålla inne trippmätaren samtidigt som jag vred på tändingen från läge 0 till läge 1 och vidare till läge 2. Enligt vissa skulle man måsta ändra tändningsläge inom ett visst antal sekunder och enligt andra skulle man måsta släppa trippmätaren efter visst antal sekunder men jag hittade en egen metod som fungerade för mig.
Jag höll alla dörrar stängda och vred direkt upp tändningen till läge 2. Därefter tryckte jag in nollställningen av trippmätaren i ca 10 sek varefter en signal hördes och servicelampan började blinka. Jag släppte då trippmätaren och vred av tändningen. Sedan slog jag på tändningen igen och startade bilen och simsalabim så slocknade servicelampan efter ett par sekunder precis som den skall göra när bilen är nyservad.
Man skall alltså INTE hålla inne trippmätaren medan man slår på tändningen utan tvärtom, slå på tändningen direkt till läge 2 så att halvljusen tänds och därefter trycker man in trippmätaren.
Har sett på diverse forum att många verkar ha haft problem med detta men detta fungerade för mig så jag hoppas det kan komma någon annan till nytta också. :)