Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte ge mig in på ett oljebyte på syrrans s40t4-03 nästa vecka.
Kommer ha ca 20 minuter på mig att genomföra bytet så behöver veta verktyg ja ska göra iordning före. osv.

Så jag tänkte fråga:

Hur sitter oljefiltret? Å va behöver man för verktyg?
Vad är det för storlek på oljeavtappningspluggen?
Hur många liter olja ska man hä i kaminen för att slippa hålla på med fyllning/kontroll efter en stunds körning osv?

Kan man släcka servicelampan på nått sätt själv? Vad behöver man osv?
Vet att jag nollade servicelampan själv på min bmw i halvljusknappen eller nått med en bygel.

Jättetacksam för svar! HA de BrA!
Ska du ha ett verktyg som passar exakt utanpå filterhållaren utan att du misslyckas köp hos volvohandlaren hållaren har ett fyrkanthål 3/8 tum för spärrskaftetet eller momentnyckeln det ska ju dras med 25Nm pris kanske en 50 lapp Förstår inte att dessa Volvo har insatsfilter är väl ett steg tillbaka Spinoff filter har ju suttit på Volvo bilar från 60-talet :shock: Släcka servicelampan gör du med en Felkodläsare ELM327 tex pris under 200 kr Till oljepluggen ska du väl köpa ny kopparpackning då får du fråga oljepluggens storlek Men inte fick du mycket tid för servicen inte :D :D
I min 2.0T-03 är det 4,5L som gäller, då blir det ~75% på stickan.

Används avdragare 20323 från Biltema till filtret. Kostar 49kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-20321/

Du nollar lampan med nyckeln och trippmätaren, sök så skall du finna. Jag tror du vrider till läge 1, tryck in och håll kvar trippen inne och vrid till läge 2. Efter en stund blinkar servicelampan, släpp då knappen och vrid av tändningen. Typ så har jag för mig det är.
Har kollat närmare på nollningen av servicelampan och de är lite olika bud, men de ska nog ordna sig som det verkar :)
Tackar för det!

Sitter insatsfilter på bilen. Måste man verkligen ha verktyget? går det inte att lösa på annat sätt?
Är väll ingen katastrof att köpa ett på feltema, men man undrar ju ;)

jeg46: ang tiden blir de en hit´n run då det smachar ihop sig fullständigt med jobb och jobb... får ja de inte gjort fort blir de inget oljebyte på ca 3-4oo mil till. å de känns onödigt då den redan gått över en hundring eller 2..

För den som undrar så spiller jag i castrol magnatec 5w40 som den tidigare fått smaka på.. så de är väll ingen katastrof att den gått lite över på milen. men, men...
Stor polygrip kan funka på filtret gjorde själv så första gången men inte att rekomendera då det är lätt hänt att man har sönder koppen dessutom är den svåråtkommlig, enklare att köpa en anpassad på feltema.
Då har jag bett henne köpa en feltema-avdragare. lika bra. är som inge pengar å bråka om. är väll att få fingret ur å pallra sig iväg 2 mil bort som är gnället.. :)

Klart.
Tog ca 30 minuter. Men börja snöa och så skulle ju bilf*n jävlas när den skulle upp också..
Men de gick fint annars!
Tackar alla varmt för svar :-)-)

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]