Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jstck
#777017
Jag har en V40 T4 1998 (typ 21000 mil) som läcker en hel del olja från turbon. Det rör sig om uppskattningsvis en halv till en liter per 100 mil. Det är också rejält kladdigt bak på motorn, och såvitt jag kan avgöra kommer det uppe från turbon och sen dräller det överallt på sin väg ner. Kan inte säga med 100% säkerhet eftersom det är olja lite varstans, men det kan vara vid oljeledningens infästning uppe vid turbon. Jag ser inga tecken på olja i avgaserna (ingen rök).

Vad jag förstått är oljereturröret från turbon en vanlig felkälla till läckage, och det ska ju inte vara hela världen att byta. Brukar det vara själva röret som är sprucket, eller ska det räcka med att byta tätningarna? Om det är samma sorts rör som T5-motorn så är det väl banjokopplingar med kopparbrickor i båda ändar av röret, kan det räcka med nya kopparbrickor? Ni som haft samma fel, vad brukar man få byta?
av rudarmy
#778262
harrig skrev:Oljereturröret har en packning på turbo sidan och en O-ring på motorssidan.

Oljetillförseln har en kopparbricka

Detta e dock dock info för en 2,0T
samma på 2.0t o t4
#803354
Har även jag oljeläckage från turbon på min v40 t4 98.
Lämnade in den för bytt kopparbricka o inte blev tätt.
Dom ringde just o sa att det finns 2 lock vid turbo där packningssats kostar typ 100kr.
Undrar nu om ni vet vad volvo pratar om.
Jobbet skulle vara svårt o trångt..
Har ingen aning själv..

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]