Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dennis7476
Har precis köpt en s40 1,8 -99 när jag kommer hem märker jag att halvljuset inte fungerar på nån sida och när jag tittar närmare upptäcker jag att man gjort en egen strömdragning från högra till vänsta lampan för att "tjuva" ström så antagligen började problemet med ena lampan. har läst flera trådar här men undrar ändå vad jag bör fokusera på. Köpa en ny strömställare eller skaffa en ny CEM. vad är mest troligt?? tacksam för svar då kvällarna blir allt mörkare :(
av julisgranis
Byt relä i CEM boxen, finns på elfa billigt. Sök på nätet så hittar du bra forum och sidor hur du ska göra. Tror även det finns trådar i detta forum om det.
Användarvisningsbild
av V40sport
Jo, det har skrivits förr om felande halvljus, diverse sladdar & annat elände.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Den som är händig och har tillgång till en lödpistol kan nog byta reläna i CEM-boxen. Fast risken finns ju alltid att man pajar alltihop och därmed mister ett gäng andra funktioner, som också styrs av CEM. Jag vet, för jag köpte relän från ELFA men sen tog turen och skickligheten slut...
:oops:

Notera numret på din CEM (syns på vit etikett) och kolla efter samma på ex: Bildelsbasen. Pris från några hundralappar. Annars finns det folk som vet hur man hanterar en lödkolv: http://www.bildelshuset.com/Reparatione ... 40Halvljus
av julisgranis
Fast man har inget att förlora på det. Antingen köper man en begagnad som antagligen går sönder efter ett tag, eller så testar man löda själv. Blir det dåligt får man köpa en begagnad =)
av rudarmy
ljusströmställaren till vä om ratten, den brukar gå sönder ibland..
500kr på bildelsbasen
finns även på begmarknaden för 100kr + frakt ;)
kolla artnr så ska jag se om det finns i garaget

mvh bengt
av Sigmandy
Hade problem med halvljuset förut. Det fungerade ibland och ibland inte. Bytte ljusströmställare (vilken iofs behövde bytas) utan resultat på halvljusen. Jag lärde mig att slå "lite lätt" på panelen utanpå CEM-boxen (vid vänster knä) för att "väcka" reläna, då slog ljuset igång ibland men kunde släckas närsomhelst. Detta kan vara en felsökning för att se om reläna är slut.
Köpte ett par relän på ELFA men lyckades inte löda bort de gamla utan skador, *klant. CEM-Kortet fungerade inte och jag sitter kvar med två nya relän, kostade knappt något iofs.
Blev tvungen att köpa en CEM-box (ca 1300 med frakt... Har sett allt upp till 2000 + frakt). Bytte boxen och sedan dess har halvljuset fungerat.
Kolla att boxen kommer från en liknande bil (försök vara så nära som möjligt vad det gäller årsmodell, modell, motor etc) och jämför numret på boxarna. Har läst att det kan spöka annars.
MVH A

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]