Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johankjellgren
Jag startade idag och det stod STOP och var rött på motor på färddatorn. Gick ner på tomgång och upptäckte att motortempen var på >120 1 minut efter start och började så smått ticka neråt. Har givaren pajat?
lambda lampan började lysa också och är nu kvar efter att motortemp problemet försvunnit. Dock går tempen lite upp och ner som den vill.
av Rådlös
Känn med handen på motorn eller kylaren. Vill du vara riktigt säker så finns det IR-termometerar på bilprylvaruhusen till överkomligt pris. Bara att lysa på ett "objekt" som med en ficklampa. Då ser du direkt temperaturen på en display.
av johankjellgren
när jag startar står den direkt på >120 grader. Sen tickar den ner i rask takt till under 40 och blir "cold". det kan inte ha med verkligheten att göra utan måste vara nåt mätar- / givar-fel.
av julisgranis
Brukar finnas två givare, en för instrumentet och en för motorstyrningen. Finns även sådana givare som är "dubbla, de sänder både till instrumentet och motorstyrningen. Vet att det finns en givare vid termostatet iaf. Om det är en dubbelgivare vet jag ej, inte haft problem med det (än).

Lättast är att fråga Volvo hur många givare det finns och sen byta givaren (eller båda), är ju inte direkt någon kostnad.
av johankjellgren
bytte tillslut tempgivaren och allting funkade plötsligt. katalysatorlampan slocknade också. lite lurigt att hitta rätt då tex mekonomen hade 3 version och ingen av dem passade. de fick dock fram en fjärde

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]