- sön 25 aug 2013, 18:08
#781733
Jag råkar äga en V40 T4 2001 Fas2, B4204T5 som blöddrar på höga varv(fullgas).
Med plattan i mattan blöddrar den och rycker. Trampar jag försiktigt i takt med accelerationen så blöddrar den inte. Men då får jag heller inte ut maximal effekt men bra nära.
Upplever det som att det är när bilen laddar 0,8-0,9 bar som den börjar blöddra och gå ryckigt, precis som när tändningen slås av under färd och sätts hastigt på igen.
BAKGRUND:
Bilen gick på GLT när jag köpte den för 2v. sedan, men laddade endast 0,3bar. Det låga grundladdtrycket orsakades av ett vakuumläckage i en slang vid greninsuget. Med läckan tätad gav den: 0.4bar (toppat på 0.5 vid två tillfällen).
Har dessutom en v40 2.0T -00 Fas1.5 med motorkod: B4204T2 ståendes.
jag demonterade magnetventilen från denna och satte på T4:an som har motorkod: B4204T5.
-Då kom laddtrycket upp i 0.9bar (toppat på 1.0bar vid ett tillfälle).
MEN bilen blöddrar, rycker(känns som att den slutar att tända) om fullt gaspådrag görs och laddtrycket når strax över 0.8bar på ca 3500rpm<
Jag kan undvika att den går ryckigt och blöddrigt genom att trycka ner gasen i takt med att bilens varvtal ökar. Men så fort jag ger mer gas än vad som är skäligt då blöddrar den och rycker.
Felkod har visat att bilen går för tunt (Lean). Men denna felkod är bara pågående när det händer sen försvinner den automatiskt, jag behöver aldrig ta bort den och den ligger inte som lagrad.
-Inga ytterligare pågående läckage som jag kunnat hitta. Dock ett litet väsande ljud hörs vid greninsuget när bilen stängs av men jag tror att detta kan vara ljudet från motorn när den suger men att ljudet blir så mycket tydligare när man vridit av tändningen. Men är högst osäker där.
Vad kan orsaka detta?
Gick det inte koppla den magnetventilen? Kan jag ha satt slangarna till magnetventilen fel? Har upptäckt att tryckklockan till wastegaten inte rör på armen vid stillastående gaspådrag. Det gjorde den innan. Det gjorde även min 160hk. Men jag har hört någon nämna att den inte laddar vid stillastående så det ska den inte göra.. Men då undrar jag varför den gjorde det innan med en faulty magnetventil. (laddtrycket kom dock aldrig över 0bar stillastående.)
Övrigt:
Mina laddtrycksmätningar är mätta av ELM327 och en laddtrycksmätare från Biltema(denna har jag dock aldrig mätt 0.9bar med, kopplade ur denna innan jag blev av med grundladdtrycket)
Jag har nu bytt:
*Magnetventil (orsakade ordentligt laddtryck med följdproblem)
*Luftburk
*Luftfilter
*Luftmassemätare
*Kört Wynn's EGR3 Cleaner
*Kört CRT Injector Cleaner
*Tankat Shell V-Power 98 oktan
-----
Inget av ovanstående har hjälpt. Bilen blöddrade ALDRIG på Grundladdtryck.
Med plattan i mattan blöddrar den och rycker. Trampar jag försiktigt i takt med accelerationen så blöddrar den inte. Men då får jag heller inte ut maximal effekt men bra nära.
Upplever det som att det är när bilen laddar 0,8-0,9 bar som den börjar blöddra och gå ryckigt, precis som när tändningen slås av under färd och sätts hastigt på igen.
BAKGRUND:
Bilen gick på GLT när jag köpte den för 2v. sedan, men laddade endast 0,3bar. Det låga grundladdtrycket orsakades av ett vakuumläckage i en slang vid greninsuget. Med läckan tätad gav den: 0.4bar (toppat på 0.5 vid två tillfällen).
Har dessutom en v40 2.0T -00 Fas1.5 med motorkod: B4204T2 ståendes.
jag demonterade magnetventilen från denna och satte på T4:an som har motorkod: B4204T5.
-Då kom laddtrycket upp i 0.9bar (toppat på 1.0bar vid ett tillfälle).
MEN bilen blöddrar, rycker(känns som att den slutar att tända) om fullt gaspådrag görs och laddtrycket når strax över 0.8bar på ca 3500rpm<
Jag kan undvika att den går ryckigt och blöddrigt genom att trycka ner gasen i takt med att bilens varvtal ökar. Men så fort jag ger mer gas än vad som är skäligt då blöddrar den och rycker.
Felkod har visat att bilen går för tunt (Lean). Men denna felkod är bara pågående när det händer sen försvinner den automatiskt, jag behöver aldrig ta bort den och den ligger inte som lagrad.
-Inga ytterligare pågående läckage som jag kunnat hitta. Dock ett litet väsande ljud hörs vid greninsuget när bilen stängs av men jag tror att detta kan vara ljudet från motorn när den suger men att ljudet blir så mycket tydligare när man vridit av tändningen. Men är högst osäker där.
Vad kan orsaka detta?
Gick det inte koppla den magnetventilen? Kan jag ha satt slangarna till magnetventilen fel? Har upptäckt att tryckklockan till wastegaten inte rör på armen vid stillastående gaspådrag. Det gjorde den innan. Det gjorde även min 160hk. Men jag har hört någon nämna att den inte laddar vid stillastående så det ska den inte göra.. Men då undrar jag varför den gjorde det innan med en faulty magnetventil. (laddtrycket kom dock aldrig över 0bar stillastående.)
Övrigt:
Mina laddtrycksmätningar är mätta av ELM327 och en laddtrycksmätare från Biltema(denna har jag dock aldrig mätt 0.9bar med, kopplade ur denna innan jag blev av med grundladdtrycket)
Jag har nu bytt:
*Magnetventil (orsakade ordentligt laddtryck med följdproblem)
*Luftburk
*Luftfilter
*Luftmassemätare
*Kört Wynn's EGR3 Cleaner
*Kört CRT Injector Cleaner
*Tankat Shell V-Power 98 oktan
-----
Inget av ovanstående har hjälpt. Bilen blöddrade ALDRIG på Grundladdtryck.
----------------
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
