Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Bilen- S40 2000.
Jag skulle byta bromsskivor och belägg på "lilla frugan:s" bil, skivorna var utslitna, likaså beläggen. På de nyköpta beläggen "ska" man klämma dit några små clips, var de ska sitta förstår jag, men vad har clipsen för funktion?
På de gamla beläggen fanns det inga clips.
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom för ett förskräckligt oväsen när beläggen tar slut, så du vet det är dags att byta.
av julisgranis
Antar det är bak du byter för där kan man sätta på sådana clips. Jag brukar strunta i dom, inget du behöver. De ska börja låta när beläggen är slut, fast när beläggen kommit så långt ner så brukar dom redan vara sönderrostade. Bytte belägg bak för ett tag sen och då hade de såna clips, beläggen var nerslitna ner till metallen fast det lät inget. Clipsen var så sönderrostade så de fungerade inte ändå.
Det enda dom lyckades göra var fina spår i skivan, så jag var tvungen och byta den med.

Så du kan lika gärna strunta i dom.
av vägkung
Hej, och tack för svar

Det var skivorna och beläggen fram som byttes.
Jag undrar bara hur konstruktörerna tänkte kring clipsens fastsättning hur det skulle kunna sitta kvar?
Men återigen, tack.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]