- fre 26 jul 2013, 17:32
?:-/
Här är något att suga på.
Jag har läst alla trådar som visas i sökning "Hackar och stannar". Inget av det verkar relevant.
Bilen startar direkt när den är kall, sedan går den helt perfekt i 2,5 mil. Där börjar den hacka och blir helt kraftlös, efter någon minut stannar den och kan inte startas igen. Jag har blivit hembogserad från nästan exakt samma ställe TRE gånger. (Skall kanske prova att köra en annan väg).
Efter att den fått kallna > 30 min går den i regel att starta och köra några kilometer innan den stannar igen. Får den kallna helt så klarar den 2,5 mil till.
Tändstift är bytta.
Lös vakuumslang åtgärdad.
Provat köra med luftmassmätare frånkopplad.
En tändhatt som sprutade gnistor åt alla håll rakt in i motorblocket är utbytt.
Inget ovan hade någon som helst effekt på problemet.
Nu skall jag ut och köra en runda för att kolla om spolarna blir varma. (Tips från Mekonomen: "Varma tändspolar är garanterat kassa.". Vilket naturligtvis inte betyder att kalla spolar är garanterat hela.) Om de blir varma bytas alla tändkablar inklusive tändspolarna. Om de INTE blir varma är jag helt utlämnad åt er.
Är det någon som har någon idé om var jag skall leta efter orsaken nästa gång?
Hälsningar
Bilen startar direkt när den är kall, sedan går den helt perfekt i 2,5 mil. Där börjar den hacka och blir helt kraftlös, efter någon minut stannar den och kan inte startas igen. Jag har blivit hembogserad från nästan exakt samma ställe TRE gånger. (Skall kanske prova att köra en annan väg).
Efter att den fått kallna > 30 min går den i regel att starta och köra några kilometer innan den stannar igen. Får den kallna helt så klarar den 2,5 mil till.
Tändstift är bytta.
Lös vakuumslang åtgärdad.
Provat köra med luftmassmätare frånkopplad.
En tändhatt som sprutade gnistor åt alla håll rakt in i motorblocket är utbytt.
Inget ovan hade någon som helst effekt på problemet.
Nu skall jag ut och köra en runda för att kolla om spolarna blir varma. (Tips från Mekonomen: "Varma tändspolar är garanterat kassa.". Vilket naturligtvis inte betyder att kalla spolar är garanterat hela.) Om de blir varma bytas alla tändkablar inklusive tändspolarna. Om de INTE blir varma är jag helt utlämnad åt er.

Är det någon som har någon idé om var jag skall leta efter orsaken nästa gång?
Hälsningar