Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Righthanddrive
provar läga ut en fråga då jag inte blev riktigt klok på div som står på olika ställen. ?:-/

jag har en S40 1998 som jag skulle vilja ha extra larmdosor till.

Kan man köpa en beg på skroten och få den till att fungera på ens Volvo eller är det bara nytt som gäller?

såg att det var nån mjukvaro nedladdning som skulle till hos Volvo förutom ev matrial kostnader för nyckelämne eller larmdosa.
men har ingen lust att ge 2500-3000kr för att få det att verka....bilen har ju inte så mycket värde enligt marknaden :-(

men kan man nytja en beg och ta min gamla och få två som fungerar till bilen?

sedan min nyckel är det nåt I nyckeln förutom plast och nyckelämnet?
tänkte då på ev transpoder för stratspärr mm?

det finns tydligen nyckel smedjer som gör kodade nycklar men vet inte om de gör/fungerar på Volvo.

Volvo DICE har jag men kan man nytja den till att göra nåt själv?

Tacksam för alla ev svar
Användarvisningsbild
av Micce1980
I själva nyckeln finns en startspärr, se 13:e bilden här http://www.garaget.org/Mikey_ax/blog
Kanske finner du även andra svar där, har bara tittat på bilderna nu. Sök även på koda om fjärr, koda om nyckel/startspärr eller liknande här på forumet.

Vill minnas att man inte kan, eller om Volvo inte "vill" koda om en fjärrdosa utan att man köper ett nytt kretskort till den nya fjärren. Skicka ett mail eller ring närmsta volvohandlare.
av Righthanddrive
Tack för ditt svar om larmdosan.

Jag besökte låssmeden och han kollade min nyckel och den var tydligen spärrad så han kunde inte klona den för att göra en extra :(
Han fick göra en extra nyckel som inte har startspärr kod, behöver ha en extra nyckel.
Tyvärr så fungerade inte nyckeln i tändlåset när jag prova dock gick det i samtliga dörrar :)

Får besöka smeden igen för ev justeringar på nyckeln eller så är den så sliten i tändlåset att inget kan göras...
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]