- ons 31 jul 2013, 22:27
#774983
tjena har lite småtrubbel med bilf*n, har precis köpt den för o ha en arbetshäst till och fråm jobbet
problemet är det att när jag kall startar motorn så slår den igång direkt, varvar upp lite som den ska. men sen så börjar den gå lite dåligt, vill inte gärna att man rör gasen då storknar den, o vill man varva upp så får man liksom "pump" gasa tills man ligger runt 3.5k-4k där går den jämt o fint
det här håller i sig ca 2-3 minuter sen går den som en klocka igen, stänger man då av o startar så är det inga problem alls. första gången det hände (har ju bara hunnit hända 2ggr eftersom ja precis köpte bilen) så va det nästan som han blev sur, lyckades få den o dö, sen fick ja veva bra på starten för att han skulle slå igång den gick dåligt i ca 30 sek efter det sen va de som att slå på en strömbrytare så va den normal igen.
inga tomgångproblem när den är kall eller varm så ja utesluter tomgångsmotorn iaf
för att summera problemet: kall = piss , varm = perfekt funktion
min första tanke va "automat choke problem" men ja har heller inte ägt volvo (om vi inte räknar b18 amazon;)förut så ja e ute på lite djupt vatten o skulle behöva lite bollplanks hjälp. läste runt lite här o såg att tempgivarn som sitter på termostathuset kan vara en bov i såna här lägen, men finns det nåt mer som kan ge likadana symptom ? eftersom de sitter både lambda o förvärmning o annat krafs tänkte jag.
vore extremt tacksam för tankar runt detta
slänger in en bonus fråga: har 5liter helsyntet 5w-40 liggandes, det torde inte va några problem för denna motor va ? (biltemas röda, såvitt jag vet rätt klassad)
problemet är det att när jag kall startar motorn så slår den igång direkt, varvar upp lite som den ska. men sen så börjar den gå lite dåligt, vill inte gärna att man rör gasen då storknar den, o vill man varva upp så får man liksom "pump" gasa tills man ligger runt 3.5k-4k där går den jämt o fint
det här håller i sig ca 2-3 minuter sen går den som en klocka igen, stänger man då av o startar så är det inga problem alls. första gången det hände (har ju bara hunnit hända 2ggr eftersom ja precis köpte bilen) så va det nästan som han blev sur, lyckades få den o dö, sen fick ja veva bra på starten för att han skulle slå igång den gick dåligt i ca 30 sek efter det sen va de som att slå på en strömbrytare så va den normal igen.
inga tomgångproblem när den är kall eller varm så ja utesluter tomgångsmotorn iaf
för att summera problemet: kall = piss , varm = perfekt funktion
min första tanke va "automat choke problem" men ja har heller inte ägt volvo (om vi inte räknar b18 amazon;)förut så ja e ute på lite djupt vatten o skulle behöva lite bollplanks hjälp. läste runt lite här o såg att tempgivarn som sitter på termostathuset kan vara en bov i såna här lägen, men finns det nåt mer som kan ge likadana symptom ? eftersom de sitter både lambda o förvärmning o annat krafs tänkte jag.
vore extremt tacksam för tankar runt detta
slänger in en bonus fråga: har 5liter helsyntet 5w-40 liggandes, det torde inte va några problem för denna motor va ? (biltemas röda, såvitt jag vet rätt klassad)