Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AkuariaN
Hej!
Dum fråga kanske men har lite svårt att räkna ut det här.

Kan jag ha däckdimension: 215/55/17 till min S40 -01?

Mvh
Användarvisningsbild
av V40sport
Ingen dum fråga, och inte speciellt svårt att räkna ut heller... Det finns ett antal fiffiga uträknare i ämnet.
Här är en:
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Som svar på din fråga kan jag säga att det blir i mastigaste laget på din bil. Bilprovningen tillåter inte installationer där rullomkretsen över- eller understiger 5%
av AkuariaN
Tack för svar!
Bilen är besiktigad för en vecka sen så det är ingen fara hehe.

Men du skulle inte rekommendera att slänga på den dimensionen?

Mvh
Användarvisningsbild
av V40sport
Har du för hög profil på lågprofildäcken så kan det ju tex. påverka styrutslag, bensinförbrukning och bilens köregenskaper.
Använd omkretsguiden genom att skriva in originaldimensionen och sedan skriva in den dimension du tänkt lägga på.
Klicka Enter och beskåda skillnaden i omkrets.

Jag tror att det blir knepigast med styrningen. Det är redan tight från fabrik och med 215/55 - 17 kan det ta i vid fulla styrutslag.
Speciellt om du också kör med sänkning.
Du kan också märka att hjulen tar i när det fjädrar ned ordentligt i ett gupp.
45 profil är lämpligare på ett 215 däck och 17 tum.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju rätt stor skillnad, jag tror du kommer få problem med att det tar i vid svängning men även i framkant på bakre hjulhusen.

Jag rekomenderar dig att skaffa en dimension som passar bilen.
av AkuariaN
Ny fråga! :)
Jag har använt rullomkretsguiden men jag känner mig inte 110% iaf.
Så jag vill helst ha ett svar från någon. Hittat andra däck, dom andra skulle klart inte passa.

Så kan jag ha dimensionen: 225/45/17 till min S40 -01?
Frågat en som kränger däck och han är lite osäker men han säger att det kan va precis att dom passar. Och kollat rullomkretsguiden och den säger ju precis 5%. Så vad säger ni?

Mvh
Användarvisningsbild
av V40sport
Det blir ju lite svårt att svara på eftersom du inte angett vare sig fälgbredd eller inpressningsljup/offset/ET på de tilltänkta fälgarna.
Själv kör jag 215/35 - 18 på 7-tummare med ett inpressningsljup/offset/ET på 42mm. Funkar kanon trots att bilen är sänkt 60/40.
Så kolla upp vad för typ av fälg du har så borde nog gummigubben kunna hjälpa till sedan...
av Customss1
AkuariaN skrev:Någon som vet om det går att ha 225/45/17 till en S40 -01?
Eller går det inte ratta fullt ut etc?
Mvh
Jag kan nästan garantera att det kommer skrapa i fram och bak. Vilken bredd och ET har du?
Jag har 215/45/17-däck på 7,5" breda fälgar med ET 40. För mig skrapade det i bak, så jag fick kapa och valsa lite.
215/40/17 skulle sitta bättre. (tunnare däcktjocklek jämfört med mig)
av benka1
hade 225/45 däck på 17"fälgar o det tog i fjäderbens tallriken fram!
Köpte nya 215/40 inga problem längre varken fram eller bak.
/benka
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]