Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobitheo
Sambon och jag köpte en V40 1,8i -00 här för ett tag sedan. Den tickade då lite i motorn. Men inget märkvärdigt mer än att Saaben vi hade förut lät ungefär likadant. Men med tiden har det blivit värre. Så tänkte kolla om någon här kan svara på några frågor. Bilen är fullservad på märkesverkstad och har i dagsläget gått 22.600 mil.

1. Tickandet följer ofta med varvtalet. Ju högre varvtal, Ju snabbare tickar det eller vad man ska säga.
Hörde att det då kan vara VVT enheten (stavning) och kanske inte ventilerna som spökar. Stämmer det? Finns det något enkelt sätt kolla det utan att skruva isär bilen? Samt vad kan en sådan gå på?

2. Om det visar sig vara ventillyftare som är trasig/dålig. Vart man kan enkelt och billigt hitta såna samt hur många behövs till en 1,8i?
Försökt hitta det men hittar bara till BMW etc.

3. Bilen är byggd andra halvåret 2000 (Typgodkänd i Juli, byggd i Oktober och tagen i trafik första gången i December)
På vissa ställen går den som en V40 fas II (dvs 01) men det är ändå årsmodell 00. Tänkte hitta mig en billig och enkel ODB, ODB II läsare eller adapter till appar man kan köpa på google store etc. Men då är frågan. Har vår Volvo enbart ODB eller ODB II?

Tack på förhand :D
av mwood
Din årsmodell kallas ofta för fas 1,5. År -01 utfördes ytterligare förbättringar och blev kallad 2. Har dock inte all info. Däremot tror jag inte din motor skiljer sig från min (modell -99). Den tickar pga felkonstruktion. Lyftarna är skitiga o sluter inte tätt (i korta drag). Kan lämna in bilen o få fixat för massor av pengar. Däremot verkar det mest kosmetiskt. Problemen visar sig på värdena på besiktningen. Har du inte dessa: kör o va glad. Min tickar lite (upp till 2000 varv ca). Har perfekta värde besiktning. Byt olja ofta o segdra den inte med den så verkar det klara sig. Just ja, endast 98 okt bensin eller högre. Blir bättre då o förbrukningen är som en modern miljöbil :-) Sök här för mer info
av tobitheo
Hejsan!

Man tackar för infon.
Får se till byta olja på den snarast. Har inte ägt den så länge faktiskt utan köpte den och bara någon vecka senare började den ticka.
Men då är frågan. Har läst många olika svar på det hela. Vilken olja ska man ha 5-40, 5-50. 10-40 etc?
Det finns ju en hel uppsjö och tänkte ta någon som funkar bra direkt istället för att ta någon som inte funkar och sen bli tvungen byta igen ändå. Blir ju lite som att slänga pengar i sjön.

Om jag kör 98 oktan i den. Drar den mindre då eller mer och varför ska man ha det istället för som det står i papprena (Blyfri 95)?

Har även kollat med en kompis ODB II felkodsläsare och verkar vara ODB II på min modell. Ifall att någon annan undrar över sin.
Jag läste nånstans att fas 1 har enbart ODB medan fas 2 har ODB II. men återkommer med info om det så fort jag hittat någon som inte tömmer sparkontot att köpa och fungerar till just V40.
av mwood
Tickandet är tyvärr något man få leva med. Sök i forumet på åtgärder för gdi motorn. Lösningar är blästring av ventiler eller typ helrenovering. Stora prisskillnader men fortfarande massa pengar.

Olja, fråga på volvo. De gav mig castrol magnatec 5-40. Kostar 399 på mekonomen.

Högre oktan på bensinen ger för mig märkbart bättre gång samt lägre förbrukning. Jag kör ganska lite, 1500 mil/år ca. Kostnaden för bättre bränsle är försvinnande. Kör 98 ibland o v-power ibland. 95 nödfall. Tanken är att dra ner på svavlet i bränslet, vilket är upphovet till tickandet (om jag förstått all info rätt). Svavel finns det ingen eller mindre av i de högre oktanhaltiga bensinen.

Om jag tänker rätt vet jag inte men motorn funkar bra o drar både lite bensin.

Har ingen erfarenhet av felkodläsare tyvärr. Är nog någon special till vår bil. Testa gärna med någon kina odb läsare o se om det funkar :-)
av tobitheo
Då ska jag nog prova köra 98 vid nästa tankning för att se om det blir bättre.
Läste lite om att man skulle kunna stoppa tickande med någon Wynns produkt som skulle städa ur motorn. Men vet inte om det fungerar.
Hmm 5-40 sa du. Kan det vara någon skillnad på Biltemas och Castrol oljan eller är de ungefär desamma. Då räknar jag ju med att man byter lite oftare om man kör Biltema än om man kör Märkes saker.
Jo jag funderar på prova en som skulle kosta runt 80kr från kina och köra den via en app på mobilen. felkodsläsare + app blir ca 110kr och det kan man ju leva med om det inte fungerar.

Samma sak när det gäller tändstiften. Det ska ju vara någon sorts iridium stift till min enligt vad jag har läst mig till. Kan man hitta dom på Biltema eller är det Volvo, mekonomen etc som gäller för dom?

Just det innan jag glömmer. Finns det någon Haines bok som berör just 1,8i?
Läste nånstans att V40 boken inte gör det så tänkte om det kanske fanns någon speciell till just min modell.
av mwood
Har kört wynns produkter en gång. Märkte nog tyvärr ingen skillnad. Har faktisk en till spray av den typen man sprutar in i förgasaren. Kanske använder om jag orkar. Det tog inte bort tickandet i alla fall. Spjällhuset blir däremot rent :-)

Biltemas olja är säkert ok. Castrols e dock ganska bra pris med 399 för 4 liter.

Hqynes boken e mycket bra för vår motor eftersom den motorn får sina egna kapitel o bilder m.m då den skiljer sig ganska mycket från de andra. Köpte min på biltema.

Jag köpte nya tändstift nyligen. Kollade runt lite överallt. Biltema har inga vettiga iridium stift. Blev mekonomen till slut. Kosta tyvärr 900:- för fyra. Kanske är billigare på skruvat.se men tror tyvärr den typ av stift är dyra överlag
av mwood
Skiljer priset så mycket är det ju värt det. Är aäkert ganska lätt att ta reda på vilka stift som är rätt o köpa där det e billigast. Har själv bosch stift

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]