Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Tjena har problem med ac,n o undrar om det finns en kortare multirem så man går förbi pumpen?
bilen är en t4-98/benka
av rudarmy
på fas1 köp kortare rem: artnr. 1271828
på fas2 ersätt kompressorn med ett hjul, köp:
1st Brytrulle art 9458470.
1st Fäste art 1270598.
3st skruv till konsolen art 982802.
1st skruv till brytrullen art 988185.
kostar 700 nånting

bra va:)
av xxargs
Alternativ fas:

Se till att få det reparerar eller att man själv byter dom trasiga grejorna (efter lite påläsning och systemet tömt) och låter en AC-verkstad läckkolla och fylla upp

En bil med AC/klimatanläggning som inte fungerar är ungefär lika defekt som en bil med slirande koppling - som också är dyrt att fixa... IMHO.

Varför? en bil med fabriks-AC/klimatanläggninga har sällan en kran som stänger av varmvattnet från motorn till värmepaktet när man kör på kalluftsläget och det läcker alltid litet varmluft från värmepaketet och blandar sin med den insugna kalluften vilket innebär att kalluften med passagen genom ventilationen är flera grader varmare än utomhusluften även ventilationen satt i det kallaste läget - mao. en bil som har en AC med icke fungerande AC är defekt.

En bil som inte har farbriksmonterad AC/klimatanläggning har oftast någon vajersystem som stänger av vattnet till värmepaketet via någon kran/kolv när ventilationen är satt i det kallaste läget och därmed värms inte kalluften lika mycket av passagen genom ventilationsanläggningen.

Med andra ord gillar man pinas av värmen bakom vindrutan och halvjumna luften från ventilaltionen sommartid så är det helt rätt att köpa en beg-bil med trasig AC, om man inte gillar det - se till att AC fungerar eller köp bil utan fabriksmonterad AC om man inte gillar AC som sådan men ändå vill ha så sval luft som möjligt.
av benka1
Tack för alla svar-är lite osäker på om det är magnetkopplingen eller lagerna i pumpen
som är kass ,det lever om nåt jävulskt o det är ingen skillnad om ac är påslagen eller inte!
Först trodde jag det va styrservon som levde om fast efter jag tog bort multiremmen så vart det tyst o kunde höra ett lager ljud då jag snurra runt
remskivan på ac,n-fast den kyler fortfarande kanon! /benka

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]