Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
adrian_vg skrev:Hur bra nyp kan man egentligen förvänta sig av en bil från 2003?
Lika bra som när den var ny??

.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
ThomasT skrev:
adrian_vg skrev:Hur bra nyp kan man egentligen förvänta sig av en bil från 2003?

.
Jo, jo, men var det bra bromsar då också?
Användarvisningsbild
av ThomasT
adrian_vg skrev:
ThomasT skrev:

.
Jo, jo, men var det bra bromsar då också?
För vanligt vardagsbruk, Ja.

.
av Nibbe
Testa att byta till stålomspunna slangar om du inte redan har det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nya belägg gör susen, Ferodo DS3000 eller liknande. En förutsättning är naturligtvis fräscha skivor och att oken är i gott skick och inte kärvar.

Vad det gäller skivor går det bra med "vanliga" men slitsade eller borrade får bort gaserna som bildas vid bromsningen bättre vilket för att ännu högre friktion uppnås vid långa inbromsningar, men med orginalbelägg spelar det mindre roll. Brembo MAX kan bara ett billigt men ändå bra alternativ om du vill byta skivor?

Det går för övrigt utmärkt att få bra bromsverkan på en bil från 2003, vad det gäller det mekaniska har det inte hänt mycket sedan dess till dagens bilar. På min gamla Kadett GSi från 88 jag hade till för några år sedan gick det bra att låsa(!) framhjulen i 100km/h på torr asfalt, då körde jag med vassa prylar i orginaldimensioner, med orginalok.

/Martin
Användarvisningsbild
av ThomasT
MartinS skrev:Vad det gäller skivor går det bra med "vanliga" men slitsade eller borrade får bort gaserna som bildas vid bromsningen bättre vilket för att ännu högre friktion uppnås vid långa inbromsningar, men med orginalbelägg spelar det mindre roll./Martin
Några problem med gaser finns inte med moderna belägg.

.
Användarvisningsbild
av MartinS
ThomasT skrev:
MartinS skrev:Vad det gäller skivor går det bra med "vanliga" men slitsade eller borrade får bort gaserna som bildas vid bromsningen bättre vilket för att ännu högre friktion uppnås vid långa inbromsningar, men med orginalbelägg spelar det mindre roll./Martin

.
Är det en gammal myt som lever kvar? Hur har man kommit ifrån det och "när", vet du det?
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Är det bara de två korta slangarna fram och bak ute i hjulhusen man byter? Borde inte bli så dyrt om det bara är dessa.

Brembo Max såg jag att Mekonomen hade, dock inte på lager i nån av Uppsalabutikerna. Kostar ca 1100 kr/st om jag minns rätt och levereras i tvåpack.

Skaffade en micrometer i förmiddags. Mäter om jag hinner innan sonen ska hämtas på förskolan. Utifrån det får vi se om även skivorna ska bytas eller bara nya belägg.
Användarvisningsbild
av ThomasT
MartinS skrev:
ThomasT skrev:

.
Är det en gammal myt som lever kvar? Hur har man kommit ifrån det och "när", vet du det?
Ja, de har ändrat något i materialet på beläggen.

.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]