Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hej igen. Efter att jag har sänkt bilen så ser jag att ett jävla motor stag under bilen skrapar i inland.
Det är någon slags stabiliserings stag fast under bilen. Jag har ägt 3st s40 och har aldrig sett detta under någon annan bil.

Gäller en s40 2.0t - 00

Kan jag ta bort stage och köra utan?
Användarvisningsbild
av Variosboy
ta ett kort och lägg upp så man vet vad du menar.
spontant så är mitt svar nej, det kan du inte ta bort, men utan att veta så blir det bara ett antagande.
Användarvisningsbild
av V40sport
1. Vad kör du med för hjuldimensioner? Diameter på fälg + profil på däck?
2. Hur mycket är bilen sänkt?

Staget håller ihop och stabiliserar framvagnen. Utan det kommer allt att flexa och slitaget på bussningar, kulbultar och slutligen: Däck, att öka. Man kan säga att parallellstaget har samma funktion som ett eftermarknads fjäderbensstag: Att fixera och hålla ihop framvagnen för att möjliggöra mer inspirerad bilkörning. Skillnaden är att det undre staget är en, från fabriken, beräknad komponent som ingår i originalkonstruktionen.

Möjligen kom staget på turbobilarna på fas 1 och på samtliga från fas 2, fast där är jag lite osäker.

Om du över huvud taget funderar på att ta bort staget så har du sänkt bilen för mycket. Jag har 6cm mellan stag och mark, så om det tar i har jag valt fel spår...
Användarvisningsbild
av MartinS
Det satt inte på den 98:a 2.0T jag hade för 10-12 år sedan, men det sitter på min 2.0T-03:a. Den slår i ibland men hellre den än oljetråget..

För övrigt har jag MINST 6cm hög gräsremsa mellan hjulspåren hem till mig. Sverige består av mer än asfalt...

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]