Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesusfreak
#763477
Har mekat lite med fruns V40 -96a som hon har o åker i till jobbet. 2,0 motorn.
Den började dra enorma mängder bensin i vintras o lambdalampan tändes. Jag köpte en Volvo original på min lokala bilskrot o bilen gick med nöd o näppe genom besiktningen med gränsvärde på HC o CO. Så långt allt väl... Men nu har bilen börjat gå katastrofalt dåligt när man startar den o den är varm. Det låter som att den kväver sig o orkar ingenting. Dessutom drar den 2-2,5 liter per mil! Bilen går perfekt o drar normalt med bränsle vid kallstart, men stannar jag motorn o startar den igen så börjar kräket att gå kasst igen...

Vevhusventilation, vakumslangar o katten är kollade. Gjorde en felsökning på Volvo, som inte gav nåt större. Bytt en av spolarna..
Någon som råkat ut för detta o kan ge mig en ledtråd?! ?:-/
Användarvisningsbild
av vetten
#763481
Tempgivaren den styr varm/kall motor som det verkar på din beskrivning så går bilen nu med chok när den blir varm. Byt tempgivare och gör ren kontakten till den ordentligt så ska du se att det ordnar sej.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#763534
Att lambdalampan tändes beror -tvärtemot vad många tror- INTE att det är fel på själva sonden, utan på något annat.
Som jag skrivit förr så är det enda sonden är skyldig till att ha upptäckt ett fel.

Som Vetten skriver så är det med största sannolikhet tempgivaren som bråkar.

Utveckla frihjul kan inte ha varit svårt. De[…]

Om den sjuväxlade är en dubbelkopplingsl[…]

Generator laddar ej batteriet

IMG_9841.jpeg Här är elschemat fö[…]

På 940 sitter en metallbox bakom hastighetsm[…]