Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har haft uppe detta problem och liknande innan, men har nu lite mer att gå på.
Kärran är en s40 -97 2.0 automat. Ibland vill växellådslampan börja blinka, och när detta händer så växlar bilen mycket "hårdare" (ett hårdare ryck). Oftast tänds då också lambdasonden strax innan fjärde växeln också.

Har dock läst om tricket att slå på och av tändingen ett par tre gånger innan start, så slockar växellådslampan när man startar sen. Dock tänder den sig gärna fort igen. MEN, jag har nu också insett att om jag låter den stå på tomgång på parkeringsläge eller neutral någon minut eller så, så är den inte alls lika pigg på att tända lmapan. Senast så höll den sig släckt i två dar (totalt kanske 10 mil med en 5-6 starter) innan den igår tände sig igen när jag la i "D".
Edit: Testade nu ikväll och kan väl säga att problemet försvinner när motorn är varm och man vrider av och på tändning ett par tre ggr.
Skall testa att kallstarta den och låta den bli varm på tomgången och se om den tänds även då.

Syrran som haft bilen innan har haft den inne (på olika ställen) för detta, men ingen har kunnat stå till tjänst.

Och ja, jag bör ju kolla felkoden som den förhoppningsvis ger, men det känns som om att någon av de verkstäder borde ha avläst detta och att det där med är ganska intetsägande?

Har inte kollat växellådsoljan, men jag funderar på att börja med att byta den för att se om detta hjälper, men det är ingen som haft liknande problem som har något svar på vad det kan vara?

EDIT: Och vidare; vad för olja bör jag välja till en sådan kärra?

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]