- mån 17 jun 2013, 20:42
#762833
Hejsan. Skapar nu en ny tråd då jag suttit och letat efter svar på mina fel på min v40 och inte funnit några.
Jag har som sagt en v40 års modell 04. När jag köpte bilen så fanns det felkoder i motorn så jag lämnade in den på volvo och dem fixade nästan alla fel förutom felkoden på luftmassemätaren(p0102 mass or volume air flow a circuit low), dem sa att det antingen var den eller bakre lambdasonden. Jag köpte en bättre begagnad lmm och kopplade in den släckte felkoderna och hoppades på det bästa men nej lampan tändes igen (p0102). Men nu hade dessutom motorfläkten börjat att starta varje gång jag stängde av bilen oavsett om jag bara startat och stängt av bilen direkt. Kollade felkoderna igen och då felkodade den på motortempgivaren så jag bytte den och nollade felkoderna men det problemet kvarstod. Sen började bilen dö när man varvade upp och släppte gasen för den gick ner för långt i tomgången. Gjorde rent gasspjället och tomgångsmotorn, nollade felet och det försvann ett tag men sen dök det problemet upp igen, samma rengöringsprocedur, men nu bytte jag även tillbaka till den gamla lmm och bilen går som en klocka ingen fläkt som startar när man stänger av bilen ingen kass tomgång men felkoden dyker upp. Varje gång jag provat den andra lmm så startar fläkten och tillslut så blir tomgången kass. Så nu sitter jag och åker med den gamla lmm och felkoden.
Jag begriper verkligen inte vad lmm har med motorfläkten att göra
Är det värt att byta lambdan eller är det pengar i sjön?
Snälla hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt huvudbry.
Tack på förhand från en uppgiven bilägare
Jag har som sagt en v40 års modell 04. När jag köpte bilen så fanns det felkoder i motorn så jag lämnade in den på volvo och dem fixade nästan alla fel förutom felkoden på luftmassemätaren(p0102 mass or volume air flow a circuit low), dem sa att det antingen var den eller bakre lambdasonden. Jag köpte en bättre begagnad lmm och kopplade in den släckte felkoderna och hoppades på det bästa men nej lampan tändes igen (p0102). Men nu hade dessutom motorfläkten börjat att starta varje gång jag stängde av bilen oavsett om jag bara startat och stängt av bilen direkt. Kollade felkoderna igen och då felkodade den på motortempgivaren så jag bytte den och nollade felkoderna men det problemet kvarstod. Sen började bilen dö när man varvade upp och släppte gasen för den gick ner för långt i tomgången. Gjorde rent gasspjället och tomgångsmotorn, nollade felet och det försvann ett tag men sen dök det problemet upp igen, samma rengöringsprocedur, men nu bytte jag även tillbaka till den gamla lmm och bilen går som en klocka ingen fläkt som startar när man stänger av bilen ingen kass tomgång men felkoden dyker upp. Varje gång jag provat den andra lmm så startar fläkten och tillslut så blir tomgången kass. Så nu sitter jag och åker med den gamla lmm och felkoden.
Jag begriper verkligen inte vad lmm har med motorfläkten att göra
Är det värt att byta lambdan eller är det pengar i sjön?
Snälla hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt huvudbry.
Tack på förhand från en uppgiven bilägare