Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calippo81
Hej!

Har precis blivit ägare av en kanonfin s40 2.0t -04. Nu verkar radioantenn gett sig, den körs upp till max halva sin längd. Längre kommer den inte, stänger man av radion och annten åker ner beter den sig lite konstigt, den liksom åker upp och ner 3 gånger innan den slutligen åker ner.

Så vad tror ni, är det antenn eller är det själva motorn som driver allt det är fel på ? Vad kan jag börja med att felsöka? Finns guider?

Tack för feedback, min tumme sitter nämligen i röven :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Förmodligen är den dags att byta ut men du kan ju prova att smörja upp antennen, exempelvis med lite olja på en bit trasa och gno in oljan.

Nästa tips vet jag inte om det är en bra eller dålig idé men det kan gå att försöka hjälpa den lite på traven första gången antennen är på väg upp (lämpligt att någon annan vrider om nyckeln så du kan stå beredd). Kan ju vara så att det är plastremmen med kuggar på som motorm driver upp och ner antennen med som kärvar.

Fungerar inte det är den lätt att byta (12*22 i haynesboken), bara att ta loss tröskeln i plast och inredningsfästena i plast på vänstersidan och böja inredningen åt höger så kommer man åt antennen med antennmotor (sitter i ett stycke). Vill minnas att den sitter med två skruvar samt ett jordfäste sen är det bara att dra ur antennsladden och dra antennen nedåt och montera omvänt. Kontrollera även så att tätningsmuffen i gummi som sitter utanpå bilen sitter som den skall.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Calippo81
Micce1980 skrev:Förmodligen är den dags att byta ut men du kan ju prova att smörja upp antennen, exempelvis med lite olja på en bit trasa och gno in oljan.

Nästa tips vet jag inte om det är en bra eller dålig idé men det kan gå att försöka hjälpa den lite på traven första gången antennen är på väg upp (lämpligt att någon annan vrider om nyckeln så du kan stå beredd). Kan ju vara så att det är plastremmen med kuggar på som motorm driver upp och ner som kärvar.

Fungerar inte det är den lätt att byta (12*22 i haynesboken), bara att ta loss tröskeln i plast och inredningsfästena i plast på vänstersidan och böja inredningen åt höger så kommer man åt antennen med antennmotor (sitter i ett stycke). Vill minnas att den sitter med två skruvar samt ett jordfäste sen är det bara att dra ur antennsladden och dra antennen nedåt och montera omvänt. Kontrollera även så att tätningsmuffen i gummi som sitter utanpå bilen sitter som den skall.
Tack för grym info, det där ska jag fixa. Ska nog köpa Haynesboken oxå :D

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]