Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hampus84
hej har lite problem med bilen idag när jag skulle in till stan stack motortemp i taket och jag stanna så fort jag kunde. men jag tyckte omte att den var varm (ingen rök och så ut som vanligt). sen när jag skulle tesat starta bilen så får jag inte inte igång den startmotor går men inget annat händer testa att gasa lite också men inget. sen efter ett tag går den igång segt. så jag kör hem bilen och temp är nere på 0 och sen helt plösligt sticker rakt upp igen. nån som vet vad som är felet? har kollat kylarvätskan ocg den är på max. den har också blicit lite svår att starta när den stått några timmar.

nån som kan hjälpa mig

det är v40 2.0 t 1999
av juste
Tycker att det låter som att du har något problem med din (vatten-) tempgivare eller kabeln till den.
Användarvisningsbild
av V40sport
Det sitter en vattentempgivare i anslutning till termostaten. Återfinns vänster om insugsröret, om du står framför motorutrymmet. Byt den så kommer bilen att fungera igen. När datorn får "skenande" signaler och tror att motorn är kall eller varm, om vartannat så får man de symtom du beskriver. Datorn kompenserar ju normalt kallstart med mer bränsle (Motorn blir således sur och vägrar starta...) och varm start med att snåla på bränslet. Du borde ha en felkod som indikerar fel i motorns styrsystem.

Den normalhändige byter denna givare på egen hand - i annat fall hjälper en verkstad dig med saken.
Jag fick detta fel efter en motortvätt. Inte egentligen vattnets fel utan mest en slump. Givaren kostade inte allt för mycket och jag bytte själv.

Finns mer skrivet om detta:
zkiddz skrev:Den sitter I termostathuset, du ser den under kylarslangen som leder in i termostathuset, ta bort motorkåpan, tappa ur lite kylarvätska, jag kopplade bort slangen för att komma åt bättre, sedan e det bara byta, fylla på med vätska och lufta:)
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]