Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quizzo
Har ett problem jag inte har en susning om.
Sedan en tid tillbaka så har bilen vid uppförsbackar och urvarvningar tänt motorlampan och tappat all ork. när det blir plan mark så släcks lampan och orken kommer tillbaka. Nu härom dagen så hände detta igen men då smällde det till under huven och ett stort svart rökmoln syntes. Jag får inga felkoder på detta vilket gör att jag står helt ställd. är det någon som har ideér på vad det kan vara??
av rudarmy
har det någon betydelse om du har mycke el lite diesel i tanken?
jag har bytt pump å jag vet att den ej går ända ner i tanken, å jag får likadant problem som du i uppförsbacke när jag har mindre än 10liter..
ingen lampa som tänds men ändå.
jag kör bensin turbo..
av Quizzo
Har petat loss rören ifrå intecolern och det är lite olja i dom. Vad är det som är fel? Jag har lite erfarenhet ifrån turvbobilar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Olja i intercoolern är det på varenda bil som har några mil på nacken, det kommer från vevhusventilationen och är tämligen normalt. Kolla upp oljefällan till vevhusventilationen så den inte är för geggig invändigt (ska rengöras enligt serviceschemat på vissa modeller).

Vart kom det svarta rökmolnet ifrån som du beskriver? Avgasröret eller under motorhuven?
av Quizzo
Variosboy skrev:Olja i intercoolern är det på varenda bil som har några mil på nacken, det kommer från vevhusventilationen och är tämligen normalt. Kolla upp oljefällan till vevhusventilationen så den inte är för geggig invändigt (ska rengöras enligt serviceschemat på vissa modeller).

Vart kom det svarta rökmolnet ifrån som du beskriver? Avgasröret eller under motorhuven?

Det svarta molnet kom ifrån avgassystemet.
av Quizzo
oljeavskiljaren verkar tom och jag tycker inte att den verkar vara tillräckligt tung för att det ska vara olja i den. Jag har även hittat olja i vastegaten... är det också normalt? har lyst in i insuget som verkar vara ganska kletigt, kan det vara det som är problemet? Jag famlar i mörkret här och är verkligen i behov av bilen så snabba raka tips uppskattas..

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Takräcke till S80 2010

Jag söker takräcke till en Volvo 2010, g[…]