Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gundbypojken
Jag har en v40-98 som inte vill funka. Problemet är att när man vrider på tändningen så klickar ett relä oavbrutet inne i motorrummet. obs att jag ej vrider till startläget utan bara att tändningen är på. när jag sedan vrider till startläget så blir relät tyst och inget händer. har satt i ett nytt batteri och provat mitt relä i en annan v40 och den funkade med mitt "klickande" relä.
Bilen funkade ena dagen sen på morgon var den så här.
Enligt lampan på instrument panelen så ska ingen startspärr vara i.
Jag vore extremt tacksam för svar. det finns ju en del proffs här så snälla hjälp.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen!

Vilket relä är det som klickar? Och hur menar du att det klickar? Fram å tillbaka hela tiden?
Exakt vad händer när du vrider på nyckeln för att starta?
Har du kollat felkoder?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter ändå som dålig spänning tycker jag, har du provat att starta med kablar?

/Martin
av Gundbypojken
om man står framför bilen och tittar i säkringsboxen i motorrummet så är det relät som sitter längst bak till vänster. Det största relät som klickar. Det klickar hela tiden som en kulspruta ända tills att jag vrider på nyckeln. Då slocknar allt precis som när man ska starta bilen men inget händer. jag har provat med startkablar och starthjälp har även haft det nya batteriet på laddning ett dygn. Har också bytt det nya batteriet mot ett till nytt men inget hjälper. Har dock inte läst några felkoder ännu. Tänkte kolla här först om någon vet vad det kan vara innan jag släpar skiten till verkstad.
Användarvisningsbild
av MartinS
När du testat med kablar, har du jordat i motorn då eller på batteriet? Det låter verkligen som det är spänningsrelaterat tycker jag. Dålig kontakt någonstanns.
av Gundbypojken
ok jag tror jag fattar. jag har bara jordat i batteriet. Om jag provar dra en startkabel från minus till jord så borde det bli kontakt eller hur? Men alla lampor lyser och allt funkar kan det var dålig kontakt ändå?
Jag ska prova att jorda batteriet med en startkabel när jag kommer hem om det var så du menade. Jag återkommer efter testet. tack för tipset.
Användarvisningsbild
av vetten
Jordkabeln från batteriet brukar ha en förmåga att oxidera vid kontaktpunkterna i kaross och motor och orsaka sådana fel, så att rengöra där och eventuellt byta ut jordflätor som ser misstänkta ut kan göra underverk. Skrapa rent från rost och oxid och montera, skydda gärna med någon typ av elekrtonikfett eller dyl.

Har du förresten kollat att reläet är helt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Bra att det löste sig, bara att kolla över jordningen nu då.

/Martin
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]