- mån 21 jan 2013, 11:14
#720201
Hej
Då mitt högra halvljus slocknade beställde jag ersättningsreläer till CEM-boxen som jag hittade info om här i forumet. Mycket nöjd med informationen. Ljusen fungerar ok nu igen men så undrar jag om någon här vet vad mer exakt är det som CEM boxen har koll över. Jag såg att det finns fler reläer där som är av samma typ jag bytte och att vissa är till hel, halv och dimljus. Varför jag undrar är t.ex. min intervall vindrutetorkning har slutat fungera eller den torkar en gång för att sedan stanna i halvläge (torkarna går inte tillbaka till startläge), sedan vill inte bilen starta ibland. Det senare kan dock försvinna om jag håller nyckeln fult ut i startläge ca en halvminut (kan vara ett relä som klickar till?)
Jag hittade också en "wire diagram" på CEM boxen men den refererar bara till belysning och inget annat.
Någon som har lite mer info om CEM boxen?
Min Volvo är en S40, 2.0T från nov. 99 och har gått 14.000 mil. Har haft den sedan i stort sett sedan den var ny.
Hälsningar / Marius
Då mitt högra halvljus slocknade beställde jag ersättningsreläer till CEM-boxen som jag hittade info om här i forumet. Mycket nöjd med informationen. Ljusen fungerar ok nu igen men så undrar jag om någon här vet vad mer exakt är det som CEM boxen har koll över. Jag såg att det finns fler reläer där som är av samma typ jag bytte och att vissa är till hel, halv och dimljus. Varför jag undrar är t.ex. min intervall vindrutetorkning har slutat fungera eller den torkar en gång för att sedan stanna i halvläge (torkarna går inte tillbaka till startläge), sedan vill inte bilen starta ibland. Det senare kan dock försvinna om jag håller nyckeln fult ut i startläge ca en halvminut (kan vara ett relä som klickar till?)
Jag hittade också en "wire diagram" på CEM boxen men den refererar bara till belysning och inget annat.
Någon som har lite mer info om CEM boxen?
Min Volvo är en S40, 2.0T från nov. 99 och har gått 14.000 mil. Har haft den sedan i stort sett sedan den var ny.
Hälsningar / Marius