Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hampus84
hej jag har en v40-99 som abs börjat lysa. jag tycker det är konstigt att när bilen är kall så lyser den direkt. men när den blir varm så slutar den lysa och tänds ibland när man kör. om det är en givare som är sönder eller ringen som är kass borde inte lampan alltid lysa?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet!

Det första du ska göra är söka upp någon som kan läsa ut felkoder.
För så fort lampan tänts så finns det en felkod lagrad. Detta även om lampan senare släcks.
Gissar att någon givare är trasig.

Det kan vara ett internt glapp i den som gör att lampan bara tänds ibland. Inte alls ovanligt.

Så börja med att läsa ut felkoder som sagt!
Användarvisningsbild
av Vojje
Hampus84 skrev:om det är en givare som är sönder eller ringen som är kass borde inte lampan alltid lysa?
Givaren- Ja
Ringen-Nej
av Hampus84
oke tack! ska börjar att kolla det.

Variosboy skrev:Hej och välkommen till forumet!

Det första du ska göra är söka upp någon som kan läsa ut felkoder.
För så fort lampan tänts så finns det en felkod lagrad. Detta även om lampan senare släcks.
Gissar att någon givare är trasig.

Det kan vara ett internt glapp i den som gör att lampan bara tänds ibland. Inte alls ovanligt.

Så börja med att läsa ut felkoder som sagt!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vojje skrev:
Hampus84 skrev:om det är en givare som är sönder eller ringen som är kass borde inte lampan alltid lysa?
Givaren- Ja
Ringen-Nej
Det där var ett väldigt tvärsäkert svar.

Har på tre av mina bilar haft problem med internt glapp i sensorer som gjort att lampan tänts ibland bara.
Användarvisningsbild
av Vojje
Variosboy skrev: Det där var ett väldigt tvärsäkert svar.
Har på tre av mina bilar haft problem med internt glapp i sensorer som gjort att lampan tänts ibland bara.
Jag garderar aldrig med kryss :-)-)

Men visst, vet man med sig att man varit oförsiktig vid t.ex. arbete med eller kring bromsarna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har inte haft något med det att göra över huvud taget.
Tidens tand har däremot gjort sitt! :wink:

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]