Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
#705570
Får ut dessa siffror mätt över polerna.
Tomgång 13.30-13.50 med fläkten på maxläge,halvljus på,bägge stolsvärmen på.
13.60-1370 med samma saker på men med högre tomgång.

Tomgång nästan nere på 12 med samma saker på men med helljuset på också.
Med högre tomgång så går den upp på runt 13.50.

Med allt av förutom halvljuset så ligger den på runt 13.80 på tomgång och med högre varv.

Batteriet är nytt sen i somras,den laddade även dåligt med gamla batteriet.

Kan man ha en sån tur att det räcker med att byta kol,eller ska man direkt leta upp en beggad generator från en lågmilare
direkt kanske.
Användarvisningsbild
av Guligan
#706797
Nu är det visserligen riktigt kallt. - 13 grader i Göteborg ikväll, vilket är extremt här...
Men vår andrabil, en V40 2,0T -03:a är seg att starta i kölden. Batteriet har ett antal år på nacken (frågan är om det någonsin är ersatt) så jag har tänkt att byta det. Men precis som du skriver så undrar man om generatorn funkar som den ska. Frugan ringde idag och sa att batterilampan lyser vid rödljusen = tomgång.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#706805
Börja med att kolla det enkla o billiga.
Bilen har ju några år på nacken så.....
Har vid ett tillfälle lyckats få upp volten en halv volt genom att minimera dålig kontakt vid generatorns matarkabel till batt.
Även om anslutningen sitter fast, lossa muttern eller vad det kan vara och rucka på kabelskon för att uppnå bästa kontakt.
Kolla över alla anslutningar mellan generator - batteri - jord.
Bilen jag gjorde detta på gick sedan flera år utan laddproblem.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]