Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hassehorn
Kära kolleger,
skall hjälpa en bekant att byta de båda längsgående bromsrören från abs-enheten till bakhjulen på en V40 2.0t -99 och har förstått att man måste lyfta ned tanken. Har fått ett pris på 3500kr på verkstad och tycker det låter mycket. Ar van att skruva men vill ha lite vägledning innan vi river då jag aldrig gjort detta ingrepp tidigare.
Användarvisningsbild
av mrdan
Jag rev aldrig ner tanken, utan jag lossade på den, då fick jag rum nog att peta upp röret. Ett helvetes jobb, och antagligen bättre att dra röret på annat sätt. Jag lyckades i alla fall, och besiktningen tyckte ok.
Användarvisningsbild
av vetten
Fick en tvåa på bakre bromsrören idag på min V40 -98 och kunde tillsammans med besiktningsmannen konstatera att dom satt trångt monterade, enligt han som besiktigade så behövde jag inte dra rören exakt som original utan bara jag drog dom snyggt och så att dom inte kunde haka i nått som jag ev körde över så fick jag dra dom hur jag ville. Han visade också var jag sen kunde skarva där dom går ihop framåt.
Själv så kan jag inte se några problem att dra ett par inte så långa rör över tanken och till skarvstället utan att ta bort tanken, man får klart lirka lite för att komma rätt, men med dom gamla rören bortklippta så har man ju en ungefärlig mall.
Det svåraste tycker jag är att få lös luftnipplarna efter massor av år med skitsprut och salt som gör att dom sitter fast.
Användarvisningsbild
av Ravi
Hissa bilen ta en växel låds lyft ! Går på Max 15 min ( om man har lite vana)att lyfta ner den i ett lägre läge så du kan dra rören :)

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]