Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår på motorvägen, har kört med bilen i cirka 50 minuter i 100-110 så helt plötsligt tappar motorn/bilen fart/styrka.
Den går saktare o saktare tills jag får ta mig ut i vägrenen o lyckas ta mig av till en parkering vid sidan av motorvägen.
Till saken hör att jag är fullständigt novis gällande bilar :( , men vad jag kan berätta är att när jag öppnar motorhuven ser att det ryker från höger sida om du står framför o tittar ner på motorn. Vid batteriet-generatorn typ?? Samt ett efter ett tag så tror jag den släppte ifrån sig vätska/kylarvatten. Kan ha varit kondens kanske från katalysatorn??
Är det toplockspackningen som stuckit, eller vad kan det vara som är fel? Är det nån som har koll??
Är det värt o reparera i så fall, lite surt är det då jag precis lagt ner rätt mycket pengar på en fullservice med Kamremsbyte ink vattenpumpsbyte samt spolarbyten o lite annat småmeck.

Väldigt tacksam för kompetenta svar :)
Lämnade in bilen igår till en billig verkstad nära hemmet.
Idag ringde han o sa att det vart en rätt billig affär :D
Växellådsoljan var nere på väldigt låg nivå, så den fyllde han upp.
Felsökning + arbete + olja kostnad 1000;-

Var o hämtade Pärlan nyss, o den går som en klocka igen :)

Om nu nån annan råkar ut för samma sak, stanna bilen omedelbart, ta den till verkstan med bärgning alt bogsera dit den.
Jag hade tur att det fanns lite olja kvar, annars hade det blivit betydligt dyrare sa han.
Gissar att de missat det, servicen gjordes av en "vän"
25000 mil nu på Pärlan.

Jag lämnade in den till en icke svensk för lagningen som är grym på o mecka men hans Svenska finns det lite att jobba på.
Så jag hade lite svårt att få info om varför läckan(?) uppstått.
Kan det ens uppstå läckor ur en växellåda?

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]