Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnicaN
Hej
Har problem... Så här är det:
V40´n startade inte, tog bort batterikabel, bilen startade, gick tills jag stängde av den. Det funkade 4 ggr... Sen gick bilen som den skulle i en vecka. Så blev det likadant, förutom att det inte hjälpte att ta bort batterikabeln. Blev bogserad till verkstad som gjorde diagnos: fel på startspärr (tror jag dom sa... :???: ) De raderade felkoder. Bilen funkade, åkte hem. Nu är det samma fel igen. Killarna på verkstaden pratade om att "byta ringen" eller byta nyckel. Jag har ingen reservnyckel. Bilen ryckte lite sista tiden innan den blev såhär, nästan omärkligt, men ändå så att det kändes.
Är inte superstadd i kassan men pappa är bra på att meka, bara man kan lista ut felet :D
Finns det någon som har något tips, eller varit med om samma och vet vad det kan vara? Har fått för mig att det är ganska dyrt att skaffa ny nyckel, så det vore ju trist om det är något annat fel...
Användarvisningsbild
av vetten
Ja den där kontaktringen brukar ju kunna krångla ibland så det kan vara ett tips att byta den och det klarar ni nog själva med lite mekkunskap.
av AnnicaN
Facit:
Bytte kontaktringen (ca 300 kr), ingen skillnad... känns ju lite onödigt, så här i efterhand...
Tog tjuren vid hornen och åkte in till Volvo (jo, helt plötsligt när vi skulle köra upp bilen på kärra med hjälp av startmotorn, så startade den ??:-/ )
Gjorde ny diagnos (kostnad 333 kr): impulsgivarsignal saknas.
Nu har pappa bytt impulsgivare (ca 550 kr) och bilen går, och jag blev inte utfattig :-)-)

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]