- ons 05 sep 2012, 15:30
#678620
Hej har inhandlat mig ett stycke billig Volvo V40 1,8 l insprut -98 som har gått 18.000 mil.
Besiktning i morgon kl 15.00
Oljelampan lyser men det är inge fel på oljetrycket.
Jag har testat att byta olja och filter.
Har även testat att ta bort batteriet i 24 timmar.
Så jag börjar misstänka att det är Oljetrycksgivaren som spökar alternativ nivågivare?! Om det nu finns någon sådan.
Har snokat reda på ett kopplingsschema för "oljetryckskontakten". Men blir inte riktigt klok.
Kontakten är ritad som öppen "NO" (utgår från att det är i opåverkat läge).
Om det blir för lågt tryck så sluter kontakten så att kretsen sluts och lampan lyser i instrumentpanelen är jag rätt ute så långt?
Eftersom min lampa lyser borde den slockna om jag tar bort givare eller bryter upp kretsen?
Vart sitter givaren förresten nere vid filtret?

Besiktning i morgon kl 15.00
Oljelampan lyser men det är inge fel på oljetrycket.
Jag har testat att byta olja och filter.
Har även testat att ta bort batteriet i 24 timmar.
Så jag börjar misstänka att det är Oljetrycksgivaren som spökar alternativ nivågivare?! Om det nu finns någon sådan.
Har snokat reda på ett kopplingsschema för "oljetryckskontakten". Men blir inte riktigt klok.
Kontakten är ritad som öppen "NO" (utgår från att det är i opåverkat läge).
Om det blir för lågt tryck så sluter kontakten så att kretsen sluts och lampan lyser i instrumentpanelen är jag rätt ute så långt?
Eftersom min lampa lyser borde den slockna om jag tar bort givare eller bryter upp kretsen?
Vart sitter givaren förresten nere vid filtret?

Volvo V40 1,8 -98 (studentbil)