Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Tänkte byta fjäderbenslager fram båda sidor åt min syster på hennes s40T4 -04 då de är helt slut enligt besiktingen och det klonkar och låter illa från ena sidan när hon kör i gupp.
Då undrar jag på ett ungeffär hur pass stort ingrepp detta är.

Har bytt fjädrar/dämpare + fästen, bromsok, leder i bakvagnen på denna bil. Men känner att jag vill ha lite kött på benen innan jag börjar skruva i framvagnen, och gärna ha de reservdelar jag (bör) behöver innan jag börjar riva. (vill inte gärna behöva riva allt igen för en dålig gummiplupp nästa år)

Bilen måste kunna rulla då jag ska skruva ca 10 mil från närmsta åf(stad) och skruvning sker vissa kvällar då hon kommer förbi..... skall börja byta skivor och klossar bak en kväll..

Är extremt tacksam för alla tipps jag kan få såsom delar jag bör köpa och byta eller skruvtipps :)

Har tillgång till de flesta verktyg och en hjälpande hand några minuter ibland om det skulle behövas.

Bilen rullar fö mer än 3 000 mil på ett år så känner att det är viktigt att kunna lita på den ett tag till.
[quote="Frrla"]Hej. Tänkte byta fjäderbenslager fram båda sidor åt min syster på hennes s40T4 -04 då de är helt slut enligt besiktingen och det klonkar och låter illa från ena sidan när hon kör i gupp.
Då undrar jag på ett ungeffär hur pass stort ingrepp detta är.

Har bytt fjädrar/dämpare + fästen, bromsok, leder i bakvagnen på denna bil. Men känner att jag vill ha lite kött på benen innan jag börjar skruva i framvagnen, och gärna ha de reservdelar jag (bör) behöver innan jag börjar riva. (vill inte gärna behöva riva allt igen för en dålig gummiplupp nästa år)

Bilen måste kunna rulla då jag ska skruva ca 10 mil från närmsta åf(stad) och skruvning sker vissa kvällar då hon kommer förbi..... skall börja byta skivor och klossar bak en kväll..

Är extremt tacksam för alla tipps jag kan få såsom delar jag bör köpa och byta eller skruvtipps :)

Har tillgång till de flesta verktyg och en hjälpande hand några minuter ibland om det skulle behövas.

(detta är inte det helt rätta sättet att göra det på... men nästan... men jag tycker det är det mest praktiska... bara en snabb beskrivning. menads du håller på och skruvar så kommer du märka små saker som du måste flytta och demontera, men så du får en uppfattning om hur mycket jobb det ligger bakom. vet att bilia brukar ta 2000kr för jobbet. så är du osäker så köp Hayens *stavning* bok. där lärde jag mig, sjukt bra bok där du får gå igenom steg för steg )
Att behöva.:

2 domkraft
alt 2 pall bockar och ett domkraft.
bra hylsnycklar,
självklart nya muttrar/bultar
nya lager OFC
Fjäderspännare
SJUKT mycket vilja och rå styrka.. inget lätt jobb.

hissa upp bilen..
ta bort däcket
på med fjäderspanarna på fjädrarna... se till att dom sitter. annars kan det bli farligt.

ta domkraften och hissa upp oket/länkarm etc så fjädern/dämparna går ihop. blir lättare att lossa bultarna med mindre spänning.

lossa sedan bultarna ifrån motor rummet,
Skruva loss bulten till fästet längst ner på dämparen
plocka bort dämparna från bilen
demontera lagret.
på med nytt lager.
montera på bilen, bort med spännerna, och gå till nästa sida.. tar ca 1 och en halv timme per hjulhus,

sedan åka och göra en hjulinställning.

Kolla upp rätt NM för ljust din bil.
Frrla skrev:om jag förstått rätt nu så behöver jag bara byta själva lagret då? inget annat man bör byta ut samtidigt?

puss påre!

Stämmer.
Har bytt båda sidor och de gick ganska bra. Fick hämta ett nytt stabilisatorstag för de va dåligt på vänster sida. (lika bra å byta när de ändå va loss)

Bilen gick finfint på en testrunda. alla klonk och bank helt borta. dock när hon körde hem bilen så började det knarra nära ändläge i rattutslag åt båda sidor.
Verkstad konstaterade att fjädern hoppat snett och lagret "kanske" gått sönder :o

Detta är bara på vänster sida som jag bytte sist på. Kontrollerade att allt satt rätt 3 gånger innan jag satte ihop det. Speciellt fjäder och lagring..... :(

vad tror ni hänt? kan lagringen vart ett måndagsex? nått jag missat?
Frrla skrev:Har bytt båda sidor och de gick ganska bra. Fick hämta ett nytt stabilisatorstag för de va dåligt på vänster sida. (lika bra å byta när de ändå va loss)

Bilen gick finfint på en testrunda. alla klonk och bank helt borta. dock när hon körde hem bilen så började det knarra nära ändläge i rattutslag åt båda sidor.
Verkstad konstaterade att fjädern hoppat snett och lagret "kanske" gått sönder :o

Detta är bara på vänster sida som jag bytte sist på. Kontrollerade att allt satt rätt 3 gånger innan jag satte ihop det. Speciellt fjäder och lagring..... :(

vad tror ni hänt? kan lagringen vart ett måndagsex? nått jag missat?

*Kanske* gått sönder... kolla servonivån så du utesluter det, det känns ju udda att lagret skulle hoppat snett på båda sidorna.... samt kolla utslag stoppet och se så dom inte är paj... knarrar det som ljud eller kan du känna kanarret i ratten?
N0RBERG skrev:Kom du ihåg att vrida övre fjädertallriken 20 grader medsols vid montering.
Se bild här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... er#p538256

Måste väl handla om en 2003? Enl volvos pdf finns inte T4 på 2004 års modeller. http://www.x40nordic.com/om_x40/Beg04_SV40.pdf
jo de stämmer nog de du säger. jag blandar ihop de lite då jag inte är så intresserad.

jag kollade detta och såg att jag hade satt den fel iaf. ett halft varv fel...... fixade detta igår och nu vart de bra :D
tog en provsväng och jäklar va roligt med 250 varvvilliga möss :D

tack för hjälpen :-)-)
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]