- mån 20 aug 2012, 14:27
#673525
Hej forumet!
Fyndade en coiloversats på blocket som jag började montera i helgen. Gick fint höger fram men när jag kom till vänster fram så var djävulen framme.
När jag skulle provköra en sväng med coilsen på bara där fram, knakade det något fruktansvärt på vänster sida så fort en växel lades i men det gick att köra.
Genast parkerade jag igen, tog loss allt på vänster sida, inspekterade och kom fram till att drivaxeln glappade inne vid växellådan. Jag försökte med träbit och hammare slå in axeln igen men förgäves. Jahapp, tänkte jag, åker väl försiktigt till en verkstad som får titta på det men när jag försökte åka iväg fanns inget driv över huvudtaget så jag blev ståendes där.
Vad tror ni, har axeln hoppat ur växellådan och i så fall går den att slå in eller är det den inre drivknuten som dislokerats/gått av?
Är detta ett jobb man kan göra själv (köpa begagnat) eller är det bara att bogsera till den svindyra verkstan?
/Martin
Fyndade en coiloversats på blocket som jag började montera i helgen. Gick fint höger fram men när jag kom till vänster fram så var djävulen framme.
När jag skulle provköra en sväng med coilsen på bara där fram, knakade det något fruktansvärt på vänster sida så fort en växel lades i men det gick att köra.
Genast parkerade jag igen, tog loss allt på vänster sida, inspekterade och kom fram till att drivaxeln glappade inne vid växellådan. Jag försökte med träbit och hammare slå in axeln igen men förgäves. Jahapp, tänkte jag, åker väl försiktigt till en verkstad som får titta på det men när jag försökte åka iväg fanns inget driv över huvudtaget så jag blev ståendes där.
Vad tror ni, har axeln hoppat ur växellådan och i så fall går den att slå in eller är det den inre drivknuten som dislokerats/gått av?
Är detta ett jobb man kan göra själv (köpa begagnat) eller är det bara att bogsera till den svindyra verkstan?
/Martin