Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Hej forumet!

Fyndade en coiloversats på blocket som jag började montera i helgen. Gick fint höger fram men när jag kom till vänster fram så var djävulen framme.
När jag skulle provköra en sväng med coilsen på bara där fram, knakade det något fruktansvärt på vänster sida så fort en växel lades i men det gick att köra.
Genast parkerade jag igen, tog loss allt på vänster sida, inspekterade och kom fram till att drivaxeln glappade inne vid växellådan. Jag försökte med träbit och hammare slå in axeln igen men förgäves. Jahapp, tänkte jag, åker väl försiktigt till en verkstad som får titta på det men när jag försökte åka iväg fanns inget driv över huvudtaget så jag blev ståendes där.

Vad tror ni, har axeln hoppat ur växellådan och i så fall går den att slå in eller är det den inre drivknuten som dislokerats/gått av?
Är detta ett jobb man kan göra själv (köpa begagnat) eller är det bara att bogsera till den svindyra verkstan?

/Martin
Användarvisningsbild
av Linnskog
Haha, ja exakt så är fallet. Fick hjälp av en kollega att bogsera den till verkstan igår så får se va detta kalas går på!
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]