Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av richey
Hej.
Jag kör en S40 T4 MY00. Rullat ca. 22'000 mil. Manuell låda.

Beskrivning av problem:
Ett metalliskt skorr-ljud höger fram. Även konstaterat litet glapp på höger hjul när man hissar framvagnen (jämfört med vänster sida).
Känns som om ljudet kommer vid lite kyligare väder. Även att det reduceras markant om man kör längre sträckor, +30 min.
Även tydligare ljud vid de lägre växlarna. Ljudet kommer även om man trycker ner gasen lite fortare än normalt... Men vid verkligen långsam accerleration så hörs inte ljudet heller.

Själv så misstänker jag att drivaxeln eller drivknuten rullar sina sista mil.
Dock så är jag osäker på om man ska byta hela axeln, eller bara den yttre knuten?
Någon som har bra tips att verifiera så man slipper lägga tid och pengar på onödiga reparationer.

Tack, Richard
av defacto
richey skrev:Hej.
Jag kör en S40 T4 MY00. Rullat ca. 22'000 mil. Manuell låda.

Beskrivning av problem:
Ett metalliskt skorr-ljud höger fram. Även konstaterat litet glapp på höger hjul när man hissar framvagnen (jämfört med vänster sida).
Känns som om ljudet kommer vid lite kyligare väder. Även att det reduceras markant om man kör längre sträckor, +30 min.
Även tydligare ljud vid de lägre växlarna. Ljudet kommer även om man trycker ner gasen lite fortare än normalt... Men vid verkligen långsam accerleration så hörs inte ljudet heller.

Själv så misstänker jag att drivaxeln eller drivknuten rullar sina sista mil.
Dock så är jag osäker på om man ska byta hela axeln, eller bara den yttre knuten?
Någon som har bra tips att verifiera så man slipper lägga tid och pengar på onödiga reparationer.

Tack, Richard
Låter som yttre drivknuten. är det axeln så märks det på ojämn körning .
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]