- tis 14 aug 2012, 22:03
#671771
Hej.
Jag kör en S40 T4 MY00. Rullat ca. 22'000 mil. Manuell låda.
Beskrivning av problem:
Ett metalliskt skorr-ljud höger fram. Även konstaterat litet glapp på höger hjul när man hissar framvagnen (jämfört med vänster sida).
Känns som om ljudet kommer vid lite kyligare väder. Även att det reduceras markant om man kör längre sträckor, +30 min.
Även tydligare ljud vid de lägre växlarna. Ljudet kommer även om man trycker ner gasen lite fortare än normalt... Men vid verkligen långsam accerleration så hörs inte ljudet heller.
Själv så misstänker jag att drivaxeln eller drivknuten rullar sina sista mil.
Dock så är jag osäker på om man ska byta hela axeln, eller bara den yttre knuten?
Någon som har bra tips att verifiera så man slipper lägga tid och pengar på onödiga reparationer.
Tack, Richard
Jag kör en S40 T4 MY00. Rullat ca. 22'000 mil. Manuell låda.
Beskrivning av problem:
Ett metalliskt skorr-ljud höger fram. Även konstaterat litet glapp på höger hjul när man hissar framvagnen (jämfört med vänster sida).
Känns som om ljudet kommer vid lite kyligare väder. Även att det reduceras markant om man kör längre sträckor, +30 min.
Även tydligare ljud vid de lägre växlarna. Ljudet kommer även om man trycker ner gasen lite fortare än normalt... Men vid verkligen långsam accerleration så hörs inte ljudet heller.
Själv så misstänker jag att drivaxeln eller drivknuten rullar sina sista mil.
Dock så är jag osäker på om man ska byta hela axeln, eller bara den yttre knuten?
Någon som har bra tips att verifiera så man slipper lägga tid och pengar på onödiga reparationer.
Tack, Richard
====
Brukar: V60CC D3 MY18
Hobbyprojekt: P1800e '71
Avreglerade av intresse: V40 D4 R-design '13, S40 T4 '00
Brukar: V60CC D3 MY18
Hobbyprojekt: P1800e '71
Avreglerade av intresse: V40 D4 R-design '13, S40 T4 '00