Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I mörker..lyser er varningblink-knapp upp? Min gör det INTE. Känns som att den borde det pga knappens "viktighet". Dumt att behöva tända kupébelysningen i stressad situation när man
behöver aktivera fyrvägsblinken. (eftersom det är tjejens bil hade jag inte exakt koll på alla knappar och när jag väl behövde knappen i mörkret hittade jag den inte).
ed skrev:Ja jäklar, det finns en reservdel och bekräftat nu även att den ska lysa under färd.

Men alltså..hur får man dit den? Hur pillar man bort knappen? Med en fin skruvmejsel bara eller vad?
Typ :-)-) Men utan att skada, så försiktigt :roll: Inge våld och gärna plastverktyg , men en liten mejsel och som tidigare, inte förstöra utan bara pilla ut försiktigt lite i taget på ovansidan och sen undersidan, bara att lirka :-)-)
Lampan bytt ikväll!

Det var lite pill men det gick. Tyvärr funkar det absolut inte att lirka ut knappen från kupésidan. Det enda som händer är att man skaver och sabbar knappen.

Guide:

Ta flatmejsel/motsvarande (helst i plast) och snäpp av panelen som täcker vreden för klimatkontroll.
När panelen är borta blottar sig två stjärnskruv-skallar. Skruva bort dem.
Flippa bort ventilationsgallren varsamt.
Bänd bort låsklackarna som sitter i ovan- och underkant inne i ventilationshuset. Detta kräver lite våld typ,
det är rejäla klackar!
När dom är ur position så är det bara att lyfta ut paketet.
Dra ur kontaktstycket bakpå varningsblink-knappen.

Sen så citerar jag gnestakalle: "Det sitter en liten lampa instucken kontaktstycket ovanifrån, den har Volvo delnr. 30618695."

Lampan sitter alltså i ovankant på kontaktstycket med typ bajonettfattning, vrid kvarts varv och ta ur. Sätt dit den nya lampan,
Sen är det bara att sätta tillbaka allting i omvänd ordning.

Hittade en youtube-film på det hela, visserligen på en lite äldre S40, men filmen hjälper en hel del.

Men nu lyser varningsblink-knappen när tändningen är påslagen. Mission accomplished !! 8) 8)
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]