Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har fastnat för en v40 2.0t dock så är den trimmad, autotech 205hk istället för 163hk,

är det en för eller nackdel att bilen är trimmad? hur funkar det på besiktningar? måste man ta ur trimmet? onödigt att köpa en trimmad bil?

behöver åsikter.

MVH
GUSTAV
Användarvisningsbild
av MechaniX
Behöver inte vara nån nackdel, det beror ju på hur den är körd och servad, men i mina ögon så är en trimmad bil mindre intressant än en original då allt slits mer och ingen trimmar och inte utnyttjar effekten.. Dessutom vill den väl helst ha 98 oktan för att gå bra?

Det är som alltid med bilar en chansning :wink:
Tror att är den inte mer trimmad än så bör besiktning inte vara problem.
Fördelen ibland med en bil som är timmad (utöver den trevliga effekten) är att det ofta är folk som är bilintresserade och vårdar sina bilar.
Ibland får man gå på magkkänslan.

v40 2,0T är en trevlig kärra.
ta gärna en titt på x40nordic.com där finn en hel del kunskap om dessa. och folk som trimmat MYCKET mer ärn 205 hk.
I detta fall har dom ju bara chippat den (steg1) så det bör inte var några problem alls.
Gustav40 skrev:Hej!

Jag har fastnat för en v40 2.0t dock så är den trimmad, autotech 205hk istället för 163hk,

är det en för eller nackdel att bilen är trimmad? hur funkar det på besiktningar? måste man ta ur trimmet? onödigt att köpa en trimmad bil?

behöver åsikter.

MVH
GUSTAV
Hej
För mig en fördel. Motorn original är väldigt tråkig, den är trött på höga varv och går knappt att köra om folk i högre hastigheter utan en längre sträcka.
Med chippet sänker du bensinförbrukningen. Visst du "ska" köra på 98oktan för att plocka ut kraften och slippa spikningar. Men vid sådan liten efekt ökning blir det knappt några spikningar.
Men ta även i hänsyn till skicket på bilen. Dom här bilarna rostar väldigt fort om man inte håller reda på dom.

Visst bilen/motorn kan vara slutkört. Men vilken bil kan inte vara det??
Bara för att en bil är chippad/trimmad kan man inte jämföra med en otrimmad bil. Det är precis som att säga att ungdommar inte buskör med sina bilar innan dom trimmat dom. Och näe filter och avgas räknas inte som trim.

Som jag ser det vinner du chippningen.
Hos autotech kostar chippet 2995kr och då måste du köra till dom för montering i Trollhättan.

Hoppas ja var till hjälp.
Senast redigerad av 1 tic88b, redigerad totalt 0 gånger.
tic88b skrev:

behöver åsikter.

MVH
GUSTAV
Hej
För mig en fördel. Motorn original är väldigt tråkig, den är trött på höga varv och går knappt att köra om folk i högre hastigheter utan en längre sträcka.
Med chippet sänker du bensinförbrukningen. Visst du "ska" köra på 98oktan för att plocka ut kraften och slippa spikningar. Men vid sådan liten efekt ökning blir det knappt några spikningar.
Men ta även i hänsyn till skicket på bilen. Dom här bilarna rostar väldigt fort om man inte håller reda på dom.

Bara för att en bil är chippad/trimmad kan man inte jämföra med en otrimmad bil. Det är precis som att säga att ungdommar inte buskör med sina bilar innan dom trimmat dom. Och näe chip och avgas räknas inte som trim.

Hos autotech kostar chippet 2995kr och då måste du köra till dom för montering i Trollhättan.

Öhhh en av dom piggare bilar du kan hitta just för omkörningar i högre hastigheter.. eller jag kanske inte när du passerat 200 men om vi pratar normala hastigheter som 100-150. just det den är anpassade för. Jag kan säga på motorväg så var det många "värre" kärror som fick "spö"
men visst fan blir den än trevligare med ett chip. (men jo.. chip o avgas räknas som trim.)

behöver åsikter.

MVH
GUSTAV
med steg 1 chip så tjänar du 8-10% på bensinförbrukning å med 98 ytterligare några %
har mätt o trixat en del å kommit fram till att 98 oktan så blir det samma pengar iom att bilen drar mindre!alltså bara bra!
jag kör steg 4 å jag har 0.73 på landsväg, visst jag kan ligga på1.67 om jag kör på"hårt" men 95% kör jag normalt
summasumarum chip är bra å 98 är bäst(ja du känner skillnad på 95-98, motorn går bättre)
ravestream skrev:
tic88b skrev:

behöver åsikter.

MVH
GUSTAV
Hej

Bara för att en bil är chippad/trimmad kan man inte jämföra med en otrimmad bil. Det är precis som att säga att ungdommar inte buskör med sina bilar innan dom trimmat dom. Och näe chip och avgas räknas inte som trim.

Öhhh en av dom piggare bilar du kan hitta just för omkörningar i högre hastigheter.. eller jag kanske inte när du passerat 200 men om vi pratar normala hastigheter som 100-150. just det den är anpassade för. Jag kan säga på motorväg så var det många "värre" kärror som fick "spö"
men visst fan blir den än trevligare med ett chip. (men jo.. chip o avgas räknas som trim.)
Hehe satt nog i andra tankar när ja skrev det. Menar så klart luftfilter istället för chip.
Så du menar att den är pigg på att köra om i hastigheter runt 100-150km/h utan längre raka??
Jag kan säga på motorväg så var det många "värre" kärror som fick "spö" Du skämtar va??

Hehe satt nog i andra tankar när ja skrev det. Menar så klart luftfilter istället för chip.
Så du menar att den är pigg på att köra om i hastigheter runt 100-150km/h utan längre raka??
Jag kan säga på motorväg så var det många "värre" kärror som fick "spö" Du skämtar va??[/quote]

ohh nej .. kört ifrån diverse porsche,bmw,merca mm med min förra som då i rena hk är bättre, dock handlar det mycket om Utväxling, vikt & NÄR man har sina hästar... nu är väl Fas II lite bättre på det kanske än fas I men dom här bilarna är byggda med koncetration på just omkörningar på landsväg/motorväg.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]