Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linnslusen
Tack!

Var inne på Mekonomen och kollade priset. Verkstaden säger ca 4800 kr - reperationsdelsavdelningen säger 853 kr för delarna. Ok - sa jag 4000 kr för jobbet då. JÄVLIGT DYRT sa killar i kassan. Japp - sa jag och gick!

Har nu bokat tid till den lilla volvomekanikern där hela familjen lämnar in sina bilar. Han köper rören på metervara och böjer själv till dem. Ingen stor kostnad - max 2000 kr med arbete och ny bromsvätska. Till detta kommer efterkontrollen på besiktningen på 200 kr.

Med tanke på att bilen varit inne på verkstaden 2 gånger senaste månaden för bromsarna - bromsslang- och bromsvätskebyte och brombelägg och att 5000 kr redan är lagda på bromsarna så......... 2000 kr är ett ok pris.

Tusen tack alla för hjälpen här.
av s40sipe
Tjena! Finns det några risker med att byta själv eller att låta arbetet göras av en "icke-auktoriserad" mekaniker? Vill gärna att bromsar och bromsrör ska fungera felfritt med tanke på körsäkerheten.

Har även fått tipset att dra det bakre högra bromsrören runt tanken istället för över den, eftersom detta är mindre bökigt och går snabbare. Finns det några nackdelar med en sådan lösning?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag lämnade in min S40 förra året på en lite mindre verkstad för nya bakre rör och alla fyra bromsslangarna. De skarvade rören under förarstolen ungefär. Det gick på 4800. Jag tror rören själva inkl. arbete stod för cirka 3300:-. Resten var slangbyten och ombesiktning.

/Martin

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]